RELATO SOBRE A REALIZAÇÃO DA ATIVIDADE DE TELETANDEM NO CONTEXTO DE ENSINO TECNOLÓGICO

Authors

  • Lidiane Luvizari Murad Fatec São José do Rio Preto

Keywords:

Foreign language teaching, English language teaching, Teletandem activity

Abstract

This experience report aims at presenting the implementation of the teletandem activity in the Informatics and Business Technology Course at Fatec Rio Preto with students of the fourth, fifth and sixth semesters; as well as discussing preliminary results of the impacts of this activity on students' beliefs about using English in real life situations with people from other cultures. Teletandem activity is computer mediated and it involves the collaboration between two proficient learners in different languages who are interested in improving foreign languages communicative skills by making use of video conference resources. More specifically, this project promotes partnerships between Fatec Rio Preto and other educational institutions in English speaking countries that offer Portuguese language teaching as a foreign language. The students' reports indicate that the activity seems to be quite significant to strengthen their confidence to communicate with native/proficient speakers.

References

ANDREU-FUNO, L.B. Teletandem e formação contínua de professores vinculados à rede pública de ensino do interior paulista: Um estudo de caso. Dissertação de Mestrado. Programa de Pós-Graduação em Estudos Linguisticos, UNESP/IBILCE – São José do Rio Preto, 2010..

ARANHA, S.; CAVALARI, S.M.S, A trajetória do projeto Teletandem Brasil: da modalidade institucional não integrada à institucional integrada. The Especialist (PUCSP). , v.35, p.70 - 88, 2014.

BENEDETTI, A.M., LUVIZARI-MURAD, L., Componentes e dinâmicas organizacionais de uma parceria para a aprendizagem de português e alemão via Teletandem. Revista Norte@mentos, ed.12, 2013.

BENEDETTI, A.M.; CONSOLO, D.A. e VIEIRA-ABRAHÃO, M.H. Pesquisas em Ensino e Aprendizagem no Teletandem Brasil: Línguas estrangeiras para todos. Campinas: Pontes Editores, 2010.

BENEDETTI, A.M. & RODRIGUES, D.G. Choques linguístico-culturais e o desenvolvimento da competência intercultural em teletandem. In BENEDETTI, A.M.; CONSOLO, D.A. e VIEIRA-ABRAHÃO, M.H. Pesquisas em Ensino e Aprendizagem no Teletandem Brasil: Línguas estrangeiras para todos. Campinas: Pontes Editores, 2010.

BRAMMERTS, H. Language Learning in Tandem using the internet. In: Warschauer, M. (ed) Telecollaboration in foreign language learning. Manoa: University of Hawai`l Press, 1996, pp 121-130.

BRAMMERTS, H. Autonomous language learning in tandem. In LEWIS, T. & WALKER, L. (Eds.) Autonomous Language Learning In-Tandem. Sheffield, UK: Academy Electronic Publications. pp. 27-36, 2003

BRAMMERTS, H., CALVERT, M. Learning by communicating in tandem. In: LEWIS, T., WALKER, L. (EDS.) Autonomous Language Learning In-tandem. Sheffield, UK: Academy Eletronic Publications, pp. 45-60, 2003.

GARCIA, D., LUVIZARI, L. Aprendizagem de línguas in-tandem como espaço para o desenvolvimento de habilidades de negociação e competência intercultural na formação de professores de línguas. In: TELLES, J. A. (org) Teletandem: Um contexto virtual, autônomo ecolaborativo para a aprendizagem de línguas estrangeiras no século XXI., 2009

LEFFA, V. J., Teaching English as a multinational language. The linguistic association of Korean Journal, Seul, Coréia, v.10, n.1, 2002: 29-53) In: Ortenzi, D.I.B et.al, Roteiros pedagógicos para a prática de ensino de inglês. Londrina, EDUEL, 2008.

LEFFA, V. J. Aprendizagem mediada por computador à luz da Teoria da Atividade. Calidoscópio, São Leopoldo, v. 3, n. 1, p. 21-30, 2005.

LUVIZARI-MURAD, L. Aprendizagem de alemão e português via teletandem: um estudo com base na teoria da atividade. Tese de Doutorado. Unesp São José do Rio Preto, 2011.

LUVIZARI-MURAD, L., Do teletandem (ttd) ao teletandem institucional integrado (ttdii): novos componentes e sentidos atribuídos no processo de reorganização desse contexto de aprendizagem de línguas estrangeiras, Revista Norteamentos, v. 2015

SOUZA, R. A. Aprendizagem de línguas em tandem: estudo da telecolaboração através da comunicação mediada por computador. Tese de doutorado, Faculdade de Letras UFMG, Belo Horizonte, 2003.

SOUZA, R. A. Aprendizagem em Regime Tandem: Uma Alternativa no Ensino de Línguas Estrangeiras OnLine. In: ARAÚJO, J. C. (Org.) Internet & Ensino. Novos Gêneros, OutrosDesafios. Rio de Janeiro: Lucerna, 2007.

TELLES, J. A. & VASSALLO, M. L. Foreign language learning in-tandem: Teletandem as an alternative proposal in CALLT. The ESPecialist. v.27, n.2, 189-212. 2006.

TELLES, J.A. Projeto Teletandem Brasil: Línguas Estrangeiras para Todos - Ensinando e Aprendendo línguas estrangeiras in-tandem via MSN Messenger. Faculdade de

Ciências e Letras de Assis, UNESP, 2006. Disponível em:

http://www.teletandembrasil.org/site/docs/TELETANDEM_BRASIL_completo.pdf

TELLES, J.A. Teletandem: Um contexto virtual, autônomo e colaborativo para aprendizagem de línguas estrangeiras no século XXI.Campinas: Pontes Editores, 2009.

Published

2017-07-15

How to Cite

Murad, L. L. (2017). RELATO SOBRE A REALIZAÇÃO DA ATIVIDADE DE TELETANDEM NO CONTEXTO DE ENSINO TECNOLÓGICO . evista BTecLE, 1(1), 585–595. etrieved from https://revista.cbtecle.com.br/index.php/CBTecLE/article/view/1043