A LITERATURA INFANTO-JUVENIL COMO INSTRUMENTO MEDIADOR DE REFLEXÃO NA FORMAÇÃO DE PROFESSORES

Authors

  • Taciana Oliveira Carvalho Coelho Fatec Guaratinguetá

Keywords:

Teacher Education, Critical-Reflection, Children’s Literature

Abstract

The objective of this article, whose theme was developed in the author’s Doctoral Thesis (COELHO, 2011), is to describe an experience of critical-reflective education of literacy teachers mediated by the reading of the children’s literature book A fada que tinha ideias [The fairy who had ideas] (ALMEIDA, 1976). The objective of the research was to give a contribution of social relevance to the transformation of those teachers’ pedagogical practice. In this paper, theoretical constructs about reflection and critical reflection are discussed, as proposed by Schön (2000), Freire (1970/1984, 2002) and Dewey (1933/1959), and a work of children's literature is used as a trigger element of the proposed critical reflection.

References

ALMEIDA, F.L. A Fada que Tinha Ideias. Ática, 1976.

COELHO, T.O.C. Formação crítico-reflexiva de professoras-alfabetizadoras mediada pela leitura da obra A Fada que Tinha Ideias. Tese de Doutorado. Programa de Estudos Pós-Graduados em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem – LAEL. PUC-SP, 2011.

DEWEY, J. Como pensamos. Companhia Editora Nacional, 1933/1959.

_________. Experience and Education. Collier Books, 1938.

FREIRE, M. M. Computer-mediated communication in the business territory: a joint expedition through e-mail messages and reflections upon job activities. PhD Thesis. Ontario Institute for Studies in Education, University of Toronto, 1998.

__________(org.) A pesquisa qualitativa sob múltiplos olhares: estabelecendo interlocuções em Linguística Aplicada. E-Book. Publicação do GPeAHF, Grupo de Pesquisa sobre a Abordagem Hermenêutico-Fenomenológica, 2010, p.1-29.

FREIRE, P. Educação como prática para liberdade. Paz e Terra, 1967/1989 _________. Pedagogia do Oprimido. Paz e Terra, 1970/1984.

_________. Educação e Mudança. Paz e Terra, 1979.

_________. Texto oferecido na disciplina “Educação Popular” no curso de PósGraduação, ministrado por Paulo Freire. PUC-SP, 1982.

_________. Pedagogia da Autonomia – Saberes necessários à prática educativa. Paz e Terra, 2002.

_________. A importância do ato de ler. Cortez, 2003.

GADAMER, H. G. A razão na época da ciência. Tempo Brasileiro, 1983.

_______________. Truth and Method. Continuum, 1975/1996.

_______________. Da palavra ao conceito: a tarefa da hermenêutica enquanto filosofia. In: Almeida, C.L.S. (org.), Hermenêutica filosófica: nas trilhas de Hans Georg Gadamer. EDIPUCRS, 2000, p. 13-26.

_______________. Verdade e Método I. Traços fundamentais de uma hermenêutica filosófica. Vozes, 1997.

HERMANN, N. Hermenêutica e Educação. Dp&A Editora, 2002.

SANTANA, J. S. L. Tópicos da Literatura Brasileira: o gênero infanto-juvenil. Disciplina oferecida no Programa de Estudos Pós-Graduados em Literatura e Crítica Literária da PUC-SP, 2007.

SCHÖN, D. A. The reflective practitioner – How professionals think in action. Basic Books, 1983.

____________. Educating the reflective practitioner. Jossey-Bass Publishers, 1987.

____________. Cases in reflective practice. Teachers College Press, 1991.

____________. Formação de professores como profissionais reflexivos. In: Nóvoa, A. (coord.), Os professores e a sua formação. Publicações Dom Quixote, 1992.

____________. Educando o Profissional Reflexivo – um novo design para o ensino e aprendizagem. Artimed, 2000.

VAN MANEN, M. Researching Lived Experience: Human Science For An Action Sensitive Pedagogy. The Althouse Press, 1990.

Published

2017-12-20

How to Cite

Coelho, T. O. C. . (2017). A LITERATURA INFANTO-JUVENIL COMO INSTRUMENTO MEDIADOR DE REFLEXÃO NA FORMAÇÃO DE PROFESSORES . evista BTecLE, 1(2), 013–029. etrieved from https://revista.cbtecle.com.br/index.php/CBTecLE/article/view/1049

Most read articles by the same author(s)