Reflective actions in the use of New Technologies in the academic context: The creation of videos in English Language classes as an integrating and facilitating tool in the teaching and learning process

Authors

  • Linda Catarina GUALDA Fatec Itapetininga, Brasil

Keywords:

Audiovisual resources, Videos, English language, Teaching and learning

Abstract

Audiovisual resources are important tools in foreign language teaching, as they convey information, teach languages, present behavioral models, transmit values, enunciate speeches and dialogues between different audiences and social environments. The use of videos in class brings the practice of everyday life, the languages of learning and communication in modern society, introducing new questions in the educational process. This work intends to show the importance of the video for the learning of English Language in a study developed with students of the first cycles of the Course of Foreign Trade of Fatec Itapetininga / SP in 2014 and 2015. We discuss the elaboration of the videos by the students, the appearance of the idea, the themes, the resources, the importance of the interactivity, the moments of overcoming and the learning with the experience. In the end, a reflection was generated about the relevance of this in the classes as an integrative and facilitating teaching tool that promotes teamwork, communicability, imagination and sensitivity.

References

ANASTASIOU, L. G. C.; ALVES, L. P. Processo de ensinagem na universidade: pressupostos para as estratégias de trabalho em aula. Joinville, SC: Universille, 2004.

ARROIO, A. e GIORDAN, M. O Vídeo Educativo: Aspectos da Organização de Ensino. In: Vídeo Educativo, n. 24, novembro de 2006, p. 1-4.

BAGNO, M.; RANGEL, E. de O. Tarefas da educação linguística no Brasil. In: Revista Brasileira de Linguística Aplicada, n. 5, 2005, p. 63-81.

DAVIDOV, V.V. La enseñanza y el desarrolo psíquico. Moscou: Editorial Progreso, 1998.

GOMES, A et all. Os saberes e o fazer pedagógico: uma integração entre teoria e prática. In: Revista Educar. Curitiba, nº 28, p. 231-246, 2006. Editora UFPR.

GRIFFITHS, C. Lessons from good language learners. Cambridge: Cambridge University Press, 2008.

KENSKI, V. Processo de interação e comunicação no ensino mediado pelas tecnologias. In: ROSA, D. E. G., SOUZA, V. C., FELDMAN, D. (et al.) (org.). Didáticas e práticas de ensino: interfaces com diferentes saberes e lugares formativos. Rio de Janeiro: DP&A, 2002, p. 254-264.

KOBREN, R. Reflexividade como necessidade social e individual. Artigo publicado nos anais do Evento Educere. PUC-PR, 2005, p. 706-715.

LAJOLO, M. O texto não é pretexto. In: ZILBERMAN, R. (org.). Leitura em crise na escola.

ª ed. Porto Alegre: Mercado Alberto, 1985.

LEVY. P. Pierre. Cibercultura. São Paulo: Editora, 2008.

LIBÂNEO, J. C. Educação na era do conhecimento em rede e transdisciplinaridade. São Paulo: Alínea, 2005.

___________. Questões de Metodologia do Ensino Superior – A Teoria Histórico-Cultural da Atividade de Aprendizagem. Palestra realizada na Pontifícia Universidade Católica de Goiás no dia 05 de agosto de 2003.

MAYER, R. Multimedia Learning. Cambridge University Press, 2009.

MORÁN, J.M. O vídeo na sala de aula. In: Revista Comunicação e Educação. Volume 2, jan./abr. São Paulo, 1995, p. 27-35.

PASCOAL, M. HONORATO, E. C. ALBUQUERQUE, F. A. O orientador educacional no Brasil. Educação em Revista Belo Horizonte, n. 47, p. 101- 120, jun. 2008.

PEREIRA, J. L. O professor e os recursos audiovisuais: aprendizagem no século XXI. Disponível em http://www.difdo.diren.prograd.ufu.br/Documentos/Livro-O-professor-e-oshttp://www.difdo.diren.prograd.ufu.br/Documentos/Livro-O-professor-e-os-recursos-audiovisuais.pdfrecursos-audiovisuais.pdf Acessado em 07 de agosto de 2014.

PÉREZ GÓMEZ, Angel. O Pensamento Prático do professor: a formação do professor como profissional reflexivo. In: NÓVOA, António. (Org.) Os professores e a sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1995, p. 98-118.

REGO, T.C. Vygotsky: uma perspectiva histórico-cultural da educação. Petrópolis: RJ, Vozes, 2000.

SCHON, D. A. Educando o profissional reflexivo: um novo design para o ensino e a aprendizagem. Tradução Roberto Cataldo Costa. Porto Alegre: Artes Médicas, 2000.

VELOSO, M. E. Apropriações dos recursos audiovisuais pelos professores do Ensino Médio do Município de Rio Verde – GO. Dissertação de Mestrado. Goiânia, Goiás, outubro de 2009. Universidade Católica de Goiás.

TOSCHI, M.S. Didática e Tecnologia da Informação e Comunicação. In: SILVA, C. C; SUANNO, M. V. R. (orgs.). Didática e Interfaces. Rio de Janeiro/ Goiânia: Deescubra, 2007. P. 77-91.

_________. Linguagens midiáticas em sala de Aula. In: ROSA, Dalva E. G.; SOUZA, Vanilton C. Didática e práticas de ensino: interfaces com diferentes saberes e lugares formativos. Rio de Janeiro: DP&A, 2002, p. 265-278.

ZANCHETTA Jr., J. Estudos sobre recepção midiática e educação no Brasil. In: Revista Educação Social. Campinas, vol.28, nº 101, p. 1455-1475, set./dez. 2007.

Published

2018-07-20

How to Cite

GUALDA, L. C. . (2018). Reflective actions in the use of New Technologies in the academic context: The creation of videos in English Language classes as an integrating and facilitating tool in the teaching and learning process . evista BTecLE, 2(1), 001–020. etrieved from https://revista.cbtecle.com.br/index.php/CBTecLE/article/view/105