JOLIET JUNIOR COLLEGE e FATEC MOGI MIRIM: CAMINHOS E POSSIBILIDADES DE INTERNACIONALIZAÇÃO.

Authors

  • Sandra Aparecida Silva
  • Zenaide Moschim Gianini

Keywords:

Joliet Junior College, Fatec Mogi Mirim, Educational exchange

Abstract

The American government educational policy for the curriculum internationalization and foreign new world language teaching, allowed that faculty and students from Joliet Junior College, from Illinois, visited FATEC Mogi Mirim.. This paper aims at reporting two visits occurred in March and August 2015. The two journeys had different objectives: in March, a group of 10 faculty were supposed to learn about Brazil and analyze the possibilities of mutual educational exchange programs, while in August 2 faculty and 8 students came to learn Portuguese and about the Brazilian culture. Herein we report our challenges to involve the scholar community in these events; our effort to provide information about Brazil; the local features and customs, as well as the gains of this project.

 

References

FRANÇA, T.; PADILLA, B. (2016). Acordos bilateral de cooperação acadêmica entre Brasil e Portugal: Internacionalização ou (pós) colonização universitária? Universidades, v. 5, p. 57-73.

KRAWCZYK, N. (2008). As Políticas de Internacionalização das Universidades no Brasil: o caso da regionalização no Mercosul1. Jornal de Políticas Educacionais, 4, pp.41–52.

LAUS, S. (2012). A internacionalização da educação superior: um estudo de caso da Universidade Federal de Santa Catarina. Bahia: Universidade Federal da Bahia.

LAUS, S. & MOROSINI, M.C. (2005). Internationalization of Higher Education in Brazil. In H. de Wit et al., eds. Higher Education in Latin America - The International Dimension. Washington, DC: World Bank, pp.118–148.

LEITE, D.; GENRO, M.E.H. (2012). Avaliação e internacionalização da educação superior:

Quo vadis América Latina? Avaliação (Campinas) [online]. vol.17, n.3, pp.763-785. ISSN 1414-4077. http://dx.doi.org/10.1590/S1414-40772012000300009. Acesso em 25 Set. 2017.

LIMA, M. C.; CONTEL, F.B. (2009). Períodos e Motivações da Internacionalização da Educação Superior Brasileira. 5 ème colloque de l’IFBAE – Grenoble. 2009. Disponível em:. Acesso em: 26 Set. 2017.

MADERA I. (2006). Un sistema de gestión de la internacionalización y la cooperación en la universidad APEC, como eje transversal de la dinámica institucional. V CONGRESO

INTERNACIONAL DE EDUCACION SUPERIOR, Universidad 2006. II Simposio de

Internacionalización de la educación superior.13-17 Fevereiro. Ministerio de Educación Superior (MES), Universidades de la República de Cuba/Unesco.

MEC, M. da E. e C. (2016). Portal Ciência Sem Fronteiras.

MOROSINI, M.C. (2006). Estado do conhecimento sobre internacionalização da educação superior: conceitos e práticas. Educar em Revista, (28), pp.107–124.

–––––––– (2011). Internacionalização na produção de conhecimento em IES Brasileiras: cooperação internacional tradicional e cooperação internacional horizontal. Educação em Revista, 27(1), pp.93–112.

TAVARES, M. (2016). Internacionalização da Educação Superior: Estratégias e Ações da

Universidade Tecnológica Federal do Paraná. 162p. Dissertação – Programa de PósGraduação em Desenvolvimento Regional, Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Pato Branco.

TOSCANO, D. (2014). Os padrões da cooperação educacional – o caso dos Estados UnidosBrasil, e Fulbright-CAPES. Meridiano 47 - Journal of Global Studies, 15(144), pp.24–31.

Published

2017-12-20

How to Cite

Silva, S. A. ., & Gianini, Z. M. . (2017). JOLIET JUNIOR COLLEGE e FATEC MOGI MIRIM: CAMINHOS E POSSIBILIDADES DE INTERNACIONALIZAÇÃO . evista BTecLE, 1(2), 113–131. etrieved from https://revista.cbtecle.com.br/index.php/CBTecLE/article/view/1056