INOVAÇÕES TECNOLÓGICAS E SEUS AVANÇOS NA EDUCAÇÃO REMOTA

Authors

  • Rosana Nunes

Keywords:

Technological innovations; Technology in education; reading workshop

Abstract

The article presents a reading and writing project in Portuguese language classes. A work carried out by students of the 2nd semester of the Systems Analysis and Development Course at the Faculty of Technology of Sorocaba was chosen. The choice of these students is due to the fact that carrying out the work refers to a theme related to the area of ​​the course and the group has fulfilled the steps established for the development of the project. It is a proposal for humanizing education, based on an emancipatory and libertarian vision, in which the subjects involved understand that they can engage in the process of learning their mother tongue. Thus, the article presents 3 sections. Section 1, the presentation of the theme and the historical context. Section 2 focuses on Technology in Education and the importance of technological innovation in educational institutions. Section 3, the results of the Reading Workshop carried out by the students.

References

ALMEIDA, Evania Guedes de; LEITE, K. L.F.; FERREIRA, L. S.; FARIAS, M. S. Ensino Remoto e Tecnologia: uma nova postura docente na educação pós-pandemia. In: VII CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO (CONEDU). Anais. Campina Grande: Realize Editora, 2020. Disponível em: https://editorarealize.com.br/artigo/visualizar/68528.

ARAÚJO, Jurandir de Almeida; NEVES, B.C.; SOBRINHO, R. A. Os avanços científicos e tecnológicos e suas implicações no campo da desigualdade e da inclusão socioeducacional. Ponto de Acesso, Salvador, v. 13, n. 3, p.57-69, dez. 2019.

BRANCO, E.P.; ADRIANO, G.; BRANCO, A.B.G.; IWASSE, L. F. A. Recursos Tecnológicos e os Desafios da Educação em Tempos de Pandemia. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO E TECNOLOGIAS DA UFSCAR. Anais [...] São Paulo, UFSCAR, 2020. Disponível em: https://cietenped.ufscar.br/submissao/index.php/2020/article/view/1736/1371

BRONZONI, Fabiane Silva da Fonseca. et al. Ensino remoto: desafios a ultrapassar em tempos de pandemia. Disciplinarum Scientia. Série: Ciências Humanas, Santa Maria, v. 21, n. 2, p. 95-105, 2020.

CASTRO, Márcia Prado. O Projeto Minerva e o desafio de ensinar matemática via rádio. 105f. Dissertação (Mestrado profissional em Ensino de Matemática). Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC), São Paulo, 2007. Disponível em: https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/11498

DIMENSTEIN, Gilberto. Aprendiz do futuro- cidadania hoje e amanhã. São Paulo: Ática, 1997.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia. São Paulo: Paz e Terra, 1997.

HABOWSKI, A. C.; CONTE, E. Interações crítico-dialéticas com as tecnologias na educação. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 15, n. 1, p. 266- 288, 2020.

LIMA, Eliane Maria dos Santos. Tecnologia assistiva no âmbito educacional para o aluno surdo. Revista Cientifica Multidisciplinar - Núcleo do Conhecimento. São Paulo, v. 06, n. 06, p. 66-74, 2020.

MACEDO, Renata Mourão. Direito ou privilégio? Desigualdades digitais, pandemia e os desafios de uma escola pública. Revista Estudos Históricos Rio de Janeiro, v. 34, n.73, p.262-280, maio/agosto 2021.

MARQUES, Rodolfo Silva; SANTOS, L.C.S. A tecnologia, a sociedade e a educação no Brasil: algumas reflexões contemporâneas. Dossiê temático. Cenas Educacionais, Caetité Bahia Brasil, v.4, n.10745, p.1-19, 2021.

MUGNOL, Márcio. A educação à distância no Brasil: conceitos e fundamentos. Revista Diálogo Educacional. Curitiba, v. 9, nº 27, p.335–349, 2009.

MCLUHAN, Marshall. Os meios de comunicação como extensões do homem. São Paulo: Cultrix, 2007.

OLIVEIRA, Sergiano Guerra. As inovações tecnológicas na educação matemática e suas concepções. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, Universidade Cruzeiro do Sul – UNICSUL, v. 11, n. 3, p. 126-140, 5 maio 2020.

SANTOS, Juliete de Oliveira; LESSA, M.S. Inovação na prática pedagógica: novos métodos a partir de avanços tecnológicos. 2019. 24 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura Plena em Pedagogia) – Centro de Educação, Núcleo de Educação a Distância/NEAD, Curso de Pedagogia - Polo Penedo, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2021. Disponível em: http://www.repositorio.ufal.br/jspui/handle/123456789/8097.

SILVA, Francisco de Assis Alves. As novas tecnologias na sala de aula. 2014. 34f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Fundamentos da Educação: Práticas Pedagógicas Interdisciplinares EAD) – Universidade Estadual da Paraíba, Pró-Reitoria de Ensino Técnico, Médio e Educação a Distância, 2016.

SILVA, Ione de Cássia Soares da; PRATES, T.S.; RIBEIRO, L.F.S. As novas tecnologias e aprendizagem: desafios enfrentados pelo professor na sala de aula. Revista Em Debate. Florianópolis. v. 16, p. 107-123, 2016.

SOUSA, Clecia Messias de. et al. O uso das tecnologias da informação e comunicação no ensino remoto emergencial no Brasil: dificuldades e desafios. Monografia (Pós-graduação Lato Sensu em em Formação de Professores e Práticas Educativas) - Instituto Federal Goiano, Campus Ceres, 2021. Disponível em: https://repositorio.ifgoiano.edu.br/bitstream/prefix/1876/3/mon_especializa%C3%A7%C3%A3o_%20Wesley%20Gon%C3%A7alves%20da%20Silva.pdf

STINGHEN, Regiane Santos. Tecnologias na educação: dificuldades encontradas para utilizá-la no ambiente escolar. 2016. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em educação na cultura digital). Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis-SC, 2016. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/bitstream/handle/123456789/169794/TCC_Stinghen.pdf?sequence=1

Published

2023-06-30

How to Cite

Nunes, R. (2023). INOVAÇÕES TECNOLÓGICAS E SEUS AVANÇOS NA EDUCAÇÃO REMOTA. evista BTecLE, 7(1), 094–105. etrieved from https://revista.cbtecle.com.br/index.php/CBTecLE/article/view/1123

Most read articles by the same author(s)