Among resistance, challenges and (im)possibilities: the emergence of the English language teacher in Higher Technological Education under discursive lens
Keywords:
Discourse, Complexity, HypermodernityAbstract
The hypermodern society prints new eyes and consequently new lenses for the English language teacher in technological higher education in order to burst the resistances, to overcome the challenges and to reflect on the (im)possibilities required for the construction of knowledge capable of educating a competent and skilled professional whose social practices meet, mainly, the demands of the labor market of this century as well as the conceptions of subject, subjectivity and the construction of knowledge. The theories of discourse supported by the dialogic nature of language proposed by Bakhtin (2006) intertwined by the lenses of Complexity presented by Morin (2000) and Moraes (2004) make possible these new perspectives that help the understanding and awareness of human complexity in social, professional and cultural aspects.
References
BAKHTIN, M. 2006. Estética da criação verbal. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2006.
LIPOVETSKY, G. 2004. Metamorfoses da cultura liberal. Trad. de Juremir Machado da Silva. Porto Alegre: Sulina.
LIPOVETSKY, G. 2007. A felicidade paradoxal: ensaio sobre a sociedade de hiperconsumo. São Paulo, Companhia das Letras.
LOPES, L.R. 2010. O blogueiro e suas práticas – corpos carnavalizados e interações multifacetadas. 122f. Dissertação de Mestrado em Linguística. Universidade Federal de São Carlos: São Carlos.
MARCONDES, D. A. 1999. A crise de paradigmas e o surgimento da Modernidade. In:
BRANDÃO, Z. A crise dos paradigmas e a educação. São Paulo, Cortez.
MATURANA, H.; VARELA, F. 2005. A árvore do conhecimento: as bases biológicas da compreensão humana. São Paulo: Palas Athena, 5ª. ed.
MORAES, M.C. 2004. Pensamento eco-sistêmico: educação, aprendizagem e cidadania no século XXI. Vozes.
MORIN, E. 2000. Ciência com consciência. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil.
MORIN, E. 2007. Introdução ao pensamento complexo. Sulina.
PITOMBEIRA, C.V. 2013. Caminhos da formação tecnológica a distância: a complexidade emergente no desenho de curso de licenciatura. Tese de doutorado em Linguística Aplicada e Estudos em Linguagem. Pontifícia Universidade Católica de São Paulo: São Paulo.
SOMMERMAN, A. et al. 2009. O que há entre teoria e prática? Há o mundo da vida. In: Santos, A.; Sommerman, A. (Org.). Complexidade e transdisciplinaridade: em busca da totalidade perdida. Conceitos e práticas na educação. Porto Alegre: Sulina.