Technical course of Internet Computing: ESP and the four skills

Authors

  • Jéssica Laira de Araujo Esgoti ULIANA UNESP Ibilce, Etec Prof. Armando José Farinazzo, Fernandópolis, Brasil

Keywords:

Skills, Internet Computing, English for Specific Purposes, Classroom

Abstract

This qualitative-interpretative research project aimed at analyzing the profile and interest of the students in the ESP (English for Specific Purposes) component of the technical course in Internet Computing of the State Technical Schools (Etec) from the state of São Paulo, respectively, in the Fernandópolis and Votuporanga´s school. The objective of this study is to identify the student´s preferences and expectations in relation to the course, justifying the need for reflection on the perspectives of students and the segments that permeate the classroom. Bibliographical research, article and book reading, as well as contrastive analysis of questionnaires were performed, which served as interpreted data to support modifications in the classroom practice view, culture of learning and teaching of the research participants. Which such observations and data analysis, it is expected to achieve improvements in the development of learning the four language skills (oral comprehension, written comprehension, oral production and written production) in English.

References

ALMEIDA FILHO, J.C.P. Dimensões comunicativas no ensino de línguas. Campinas: Pontes Editores, 1993.

ANDRÉ, M. E. D. A. Etnografia da prática escolar. Campinas: Papirus, 1995.

CAVALCANTI, M. C.; MOITA LOPES, L. P. Implementação de pesquisa na sala de aula de línguas no contexto brasileiro. In: Trabalhos em Lingüística Aplicada. Campinas. 17:133144, 1991.

CELANI, M. A. A. Revivendo a aventura: desafios, encontros e desencontros. IN:

CELANI, M.A.A.; FREIRE, M.M.; RAMOS, R.C.G. (ORGS). A Abordagem Instrumental no Brasil: um projeto, seus percursos e seus desdobramentos. Campinas: Mercado de Letras; São Paulo: EDUC, 2009. Coleção As Faces da Linguística Aplicada. v.10. p. 17-31.

KFOURI KANEOYA, M. L. O professor reflexivo: uma proposta de encaminhamento à conscientização pedagógica contínua de professores atuantes em um centro de estudos de línguas do interior paulista. São José do Rio Preto: 2001. Dissertação de Mestrado. Universidade Estadual Paulista.

REES, D. K.; MELLO, H. A. B. A investigação etnográfica na sala de aula

de segunda língua/língua estrangeira. Cadernos do IL (UFRGS), v. 42, p. 30-50, 2011.

Published

2018-07-20

How to Cite

ULIANA, J. L. de A. E. . (2018). Technical course of Internet Computing: ESP and the four skills . evista BTecLE, 2(1), 116–130. etrieved from https://revista.cbtecle.com.br/index.php/CBTecLE/article/view/119