SEQUÊNCIA DIDÁTICA DE LÍNGUA INGLESA NO CURSO SUPERIOR TECNOLÓGICO DE DESIGN DE MODA.
Keywords:
Didactic sequence, Narrative, Digital toolsAbstract
This article is part of the field of the experiential narrative of an English language professor. The objective was to describe a didactic sequence, with the use of information and communication technologies (ICTs) in English classes in the higher technological course of Fashion Design. Combined with bibliographical research, the aim was to narrate the use of digital tools (wordart and padlet), used by the teacher to complement and make his classes more dynamic. The theme addressed by the didactic sequence is the textual genre biography. The results of this report show that the classes, conducted by using technologies, had a lot of creativity, interactivity and participation. Thus, the experiences portrayed in this narrative can guide the actions of other professors in their classes, enabling reflections and even changes in their teaching role, in addition to contributing to a broader reflection on the contributions and transitions that the experience of using technologies has caused in education as a whole.
References
ARAÚJO, D. L. DE. O que é (e como faz) sequência didática? Entrepalavras, v. 3, n. 1, p. 322–334, 31 maio 2013.
BECERRA, I. J. et al. Modelos didácticos mediados por TIC en la enseñanza universitaria: una revisión sistemática. Educação e Pesquisa, v. 49, p. e251276, 7 abr. 2023.
CASTELLAR, S. M. V.; MACHADO, J. C. Metologias ativas: sequências didáticas. São Paulo: FTD, 2016.
CORDEIRO, A. M. et al. Revisão sistemática: uma revisão narrativa. Revista do Colégio Brasileiro de Cirurgiões, v. 34, p. 428–431, dez. 2007.
DOMINGOS, J. C. RELATOS DE EXPERIENCIA, EN BUSCA DE UN SABER PEDAGÓGICO. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica, v. 1, n. 1, p. 14–30, 2016.
DUARTE, G. B.; BORBA, I. G.; OLIVEIRA, L. S. AUTONOMIA, USO DAS TIC E APRENDIZAGEM DE INGLÊS COMO LÍNGUA ADICIONAL. Caminhos em Linguística Aplicada, v. 24, n. 1, p. 288–308, 26 jan. 2021.
FERNANDES BARBOSA, E.; GUIMARÃES DE MOURA, D. Metodologias ativas de aprendizagem na Educação Profissional e Tecnológica. Boletim Técnico do Senac, v. 39, n. 2, p. 48–67, 19 ago. 2013.
JÚNIOR, M. A. DE O.; GONÇALO, C. M.; LEAL, D. A. TECENDO AS REDES: CONEXÕES TECNOLÓGICAS E ESTRATÉGIAS DIDÁTICAS PARA O ENSINO DE LÍNGUA INGLESA. Revista Ibero-Americana de Humanidades, Ciências e Educação, v. 10, n. 7, p. 3211–3228, 1 jul. 2024.
MUSSI, R. F. D. F.; FLORES, F. F.; ALMEIDA, C. B. D. Pressupostos para a elaboração de relato de experiência como conhecimento científico. Práxis Educacional, v. 17, n. 48, p. 1–18, 1 set. 2021.
SANTOS, T. G. DOS; RAMOS, W. C. A organização retórica do gênero textual reportagem de divulgação científica. DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada, v. 37, p. 202148177, 11 jun. 2021.
TOLEDO, J. V.; MOREIRA, U. R. R.; NUNES, A. K. O uso de metodologias ativas com TIC: uma estratégia colaborativa para o processo de ensino e aprendizagem. Simpósio Internacional de Educação e Comunicação - SIMEDUC, n. 8, 13 nov. 2017.
VANDEYAR, T. A window to teachers’ ICT practices: Discerning between teaching and the complex science of pedagogy. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, v. 28, p. 982–1011, 15 maio 2020.