CODIFICANDO SENTIDOS: PERCEPÇÕES DE ESTUDANTES DO ENSINO MÉDIO TÉCNICO SOBRE O ENSINO DE INGLÊS POR TAREFAS COM TUTORIAIS SOBRE DESENVOLVIMENTO WEB

Authors

  • Gabriella de Oliveira Bispo Instituto Federal de São Paulo
  • Fernanda Goulart Instituto Federal de São Paulo

Keywords:

Thematic task-based planning, English language tutorial teaching, Web development, technical high school

Abstract

This article aims to describe the process of designing a thematic didactic unit (UDT) in English, based on the theme Web Development and grounded in the principles of Theme and Task Based Teaching (PTBT). It also presents the overall perceptions of technical high school students regarding their learning experience through this approach. The study is part of a scientific initiation project conducted at a campus of the Federal Institute of São Paulo (IFSP) in the interior of the state. It involved the development of a UDT composed of communicative activities and tasks based on tutorials, implemented in a remote format via the Microsoft Teams platform. Five students enrolled in the technical high school program in Informatics participated in the study. Data collection instruments included questionnaires, interviews, and class recordings. Analysis of the transcribed data indicated that participants perceived positive progress in the four language skills, with particular emphasis on reading and listening comprehension. Motivation during the lessons was identified as a key element in the learning process. This study aims to contribute to the advancement of research in the field of task-based language teaching within the context of technical education.

References

ALMEIDA FILHO, J. C. P. Quatro estações no ensino de línguas. Campinas: Pontes Editores, 2ª edição, 2012.

ALMEIDA FILHO, J. C. P.; BARBIRATO, R. C. Ambientes comunicativos para aprender língua estrangeira. Trabalhos em Linguística Aplicada, v. 36, p. 23-42, 2000.

AMORIM, T. P. P. A aprendizagem do check-in hoteleiro na língua inglesa: o papel do resultado comunicativo em uma reavaliação do conceito de tarefa 2019. 266p. Tese (Doutorado). Centro de Comunicação e Expressão. Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis.

BARBIRATO, Rita. C. A tarefa como o ambiente para aprender LE. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada). Universidade Estadual de Campinas, Unicamp, 1999.

BARBIRATO, Rita. C. Tarefas geradoras de insumo e qualidade interativa na construção do processo de aprender LE em contexto inicial adverso. Tese (Doutorado em Linguística Aplicada). Universidade Estadual de Campinas, Unicamp, 2005.

ALMEIDA FILHO J. C. P.; BARBIRATO, Rita de C. Interação implicitadora e aquisição na aula de línguas. ALMEIDA FILHO, J. C. P.; BARBIRATO, Rita de C. (orgs.). Interação e Aquisição na aula de língua estrangeira. Campinas, SP: Pontes Editores; São Carlos: Edufscar, p. 47-73, 2016.

CAMERON, L. Teaching Languages to Young Learners. Cambridge University Press, 2001.

CASSOLI, E. R. Aprender LE com planejamento e material comunicativos temáticos para desenvolver competência comunicativa. 2011. 236 f. Dissertação (Mestrado em Linguística) – Departamento de Letras, Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2011.

CRANDALL, J. Content-centered language learning. ERIC Digest ED 367142. Washington, DC: Center for Applied Linguistics, 1994.

EMÍDIO, D. E. Planejamento temático baseado em tarefas no ensino e aprendizagem de inglês a distância. 2017, 318p. Tese (Doutorado em Linguística) -Programa de Pós-Graduação em Linguística. Centro de Educação e Ciências Humanas. Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, SP, 2017.

NUNAN, D. Task-Based Language Teaching. Cambridge University Press, 2004.

PRABHU, N. Second language pedagogy. Oxford: Oxford University Press, 1987.

NUNAN, D. Task-Based Language Teaching. Cambridge University Press, 2004.

XAVIER, R. P. Elaboração, implementação e avaliação de um programa temático de inglês baseado em tarefas. 1999. Tese de Doutorado. Unicamp, Campinas, 1999.

XAVIER, R. P. Revisitando o conceito de tarefas comunicativas. Caderno de Letras (UFPEL), v. 13, p. 35-46, 2007.

WlLLIS, J. A Framework for Task- Based Learning. Longman Handbooks for

Language Teacher. Longman, 1996.

Published

2025-06-30

How to Cite

de Oliveira Bispo, G., & Goulart, F. (2025). CODIFICANDO SENTIDOS: PERCEPÇÕES DE ESTUDANTES DO ENSINO MÉDIO TÉCNICO SOBRE O ENSINO DE INGLÊS POR TAREFAS COM TUTORIAIS SOBRE DESENVOLVIMENTO WEB. evista BTecLE, 9(1), 091–106. etrieved from https://revista.cbtecle.com.br/index.php/CBTecLE/article/view/1240