ENSINO DE LÍNGUAS BASEADO EM EVIDÊNCIAS: A INTERSECÇÃO ENTRE LINFE, ANÁLISE DE NECESSIDADES E LINGUÍSTICA DE CORPUS

Authors

  • Silmara Ribeiro Moscatelli Fatec - Presidente Prudente
  • Paula Tavares Pinto Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP) https://orcid.org/0000-0001-9783-2724
  • Luciano Franco da Silva Instituto Federal do Paraná (IFPR)

Keywords:

Languages for Specific Purposes, Corpus Linguistics, Needs Analysis

Abstract

This article addresses the development of Language for Specific Purposes (LinFE) teaching, focusing on the Brazilian context and the use of Corpus Linguistics (CL) as a methodological resource. The evolution of LinFE teaching dates back to Antiquity, consolidating itself in the 20th century with the systematization of English for Specific Purposes (IFE). In Brazil, the National Instrumental English Project (1977), led by Maria Celani, stood out, which promoted teaching based on the real needs of learners. The article also discusses the main myths created around LinFE teaching and highlights the importance of needs analysis as a basis for creating courses aligned with academic and professional contexts. Corpus Linguistics is presented as an effective tool for developing authentic materials and directing relevant content, promoting student autonomy and a more realistic and grounded teaching. It is concluded that the integration between LinFE and CL favors teaching that is more adjusted to the contemporary demands of specialized communication.

References

AGUIRRE BELTRÁN, B. Enfoque, metodología y orientaciones didácticas de la enseñanza del español con fines específicos. Carabela, n. 44. Madrid: SGEL, 1998. p. 5-29.

AGUIRRE BELTRÁN, B. La enseñanza del español con fines específicos. In: J. SÁNCHEZ LOBATO, J.; SANTOS GARGALLO, I. (Orgs.). Vademécum para la formación de profesores: enseñar español como segunda lengua (L2)/lengua extranjera (LE). Madrid: SGEL, 2004. p. 1109-1128.

ANTHONY, L. Introducing English for Specific Purposes. London; New York: Routledge, 2018 [Edição Kindle].

BEDIN, M. C. Espanhol para fins específicos no ensino superior tecnológico e formação docente: articulações, rumos e possibilidades. 2017. 248 f. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo, São Paulo, 2017.

BERBER SARDINHA, T. Análise Multidimensional. Delta, v. 16, n. 1, p. 99-127, 2000a.

BERBER SARDINHA, T. Computador, corpus e concordância no ensino de léxico-gramática de língua estrangeira. In: V. LEFFA, V. J. (Org.). As palavras e sua companhia: o léxico na aprendizagem. Pelotas, RS: EDUCAT / ALAB, 2000b. p. 45-72.

BEBER SARDINHA, T. Corpora eletrônicos na pesquisa em tradução. Cadernos de Tradução, Florianópolis, n. 9, 2002.

BERBER SARDINHA, T. Linguística de Corpus. São Paulo: Manole: 2004.

BERBER SARDINHA, T. Como usar a linguística de corpus no ensino de língua estrangeira: por uma linguística de corpus educacional brasileira. In: VIANA, V.; TAGNIN, S. E. O. (Org.). Corpora no ensino de línguas estrangeiras. 1 ed. São Paulo: HUB Editorial, 2010.

BERBER SARDINHA, T. Como usar a Linguística de Corpus no ensino de língua estrangeira. Ou: por uma linguística de corpus educacional brasileira. In: TAGNIN, S.; VIANA, V. (Orgs.). Corpora no ensino de línguas estrangeiras. São Paulo: Hub, 2011. p. 301-356.

BERBER SARDINHA, T.; SHEPHERD, T. M. G.; DELEGÁ-LÚCIO, D. FERREIRA, T. L. S. B. Tecnologias & mídias no ensino de Inglês: o corpus nas “receitas”. 1. ed. São Paulo: Macmillan, 2012.

BOULTON, A. Data-driven learning: reasonable fears and rational reassurance. CALL in Second Language Acquisition: New Approaches for Teaching and Testing. Indian Journal of Applied Linguistics, v. 35, n. 1, p. 81-106, 2009a.

BOULTON, A. Corpora for all? Learning styles and data-driven learning. Corpus Linguistics Conference, 5, 2009. Proceedings […] University of Liverpool, p. 20-23, july 2009b.

BOULTON, A. Testing the limits of data-driven learning: language proficiency and training. ReCALL, v. 21, n. 1, 37-51, 2009c.

CHAMBERS, A. Integrating corpus consultation in language studies. Language Learning & Technology, v. 14, n. 3, p. 114–128, 2010. Disponível em: https://www.lltjournal.org/item/2838. Acesso em: 30 abr. 2025.

CHARLES, M. Proper vocabulary and juicy collocations: EAP students evaluate do it-yourself corpus-building. English for Specific Purposes, v. 31, n. 2, p. 93-102, 2012.

CHENG, W. What can a corpus tell us about language teaching? In: O'KEEFFE, A.; MCCARTHY, M. (Orgs.). The Routledge handbook of corpus linguistics. Routledge, 2010. p. 319 – 332.

COXHEAD, A.; BYRD, P. Preparing writing teachers to teach the vocabulary and grammar of academic prose. Journal of Second Language Writing, v. 16, n. 3, p. 129-147, 2000.

COXHEAD, A; STEVENS, L; TINKLE, J. Why might secondary science textbooks be difficult to read? New Zealand Studies in Applied Linguistics, v. 16, p. 37–52, 2010.

COXHEAD, A. Vocabulary and ESP. In: PALTRIDGE, B.; STARFIELD, S. (Orgs.). The Handbook of English for Specific Purposes. United Kingdom: WileyBlackwell, 2013. p. 115-132.

FLOWERDEW, J.; PEACOCK, M. Issues in EAP: a preliminary perspective. In: FLOWERDEW, J; PEACOCK, M. Research perspectives on english for academic purposes. Cambridge: Cambridge University Press, 1994 a. p. 8-24.

FRIGINAL, E. Corpus linguistics for english teachers: new tools, online resources, and classroom activities. Routledge, 2018.

GILQUIN, G.; COCK, S.; GRANGER, S. Louvain International Database of Spoken English Interlanguage. Belgium: Presses universitaires de Louvain, 2010.

JOHNS, T. Should you be persuaded: two samples of data-driven learning materials. In: JOHNS, T.; KING, P. (Eds.). Classroom concordancing. English Language Research Journal, v. 4, p. 1-16, 1991.

JOHNS, T. From printout to handout: grammar and vocabulary teaching in the context of data-driven learning. In: ODLIN, T. (Ed.). Perspectives on pedagogical grammar. New York: Cambridge University Press, 1994.

HUTCHINSON, T.; WATERS, A. English for specific purposes: a learning-centred approach. Cambridge: Cambridge University Press, 1987.

KENNEDY, C.; MICELI, T. An evaluation of intermediate students approaches to corpus Investigation. Language Learning & Technology, v. 5, n. 3, p. 77-90, 2001.

MAURANEN, A. Investigating English as a lingua franca with a spoken corpus. In: CAMPOY, M. C; LUZÓN, M. J. (Orgs.). Spoken corpora in applied linguistics. Peter Lang, 2004. p. 33-56.

MCENERY, T.; XIAO, R. What corpora can offer in language teaching and learning. In: HINKEL, E. (Orgs.). Handbook of research in second language teaching and learning. Routledge, 2011. p. 364-380.

NATION, I. S. P. Learning vocabulary in another language. Cambridge: Cambridge University Press, 2001.

NATION, I. S. P. Teaching vocabulary: strategies and techniques. Boston: Heinle, 2008.

NESI, H. Dictionary use. In: CHAPELLE, C. A. (Org.). The encyclopedia of applied linguistics. Oxford: Wiley–Blackwell, 2013. p. 1-5.

O'KEEFFE, A.; MCCARTHY, M.; CARTER, R. From corpus to classroom: language use and language teaching. Cambridge University Press, 2007.

RAMOS, R. C. G. Instrumental no Brasil: a desconstrução de mitos e a construção do futuro. In: FREIRE, M. M.; ABRAHÃO, M. H. V.; BARCELOS, A. M. F. (Orgs.). Linguística aplicada e contemporaneidade. São Paulo: Pontes. 2005. p. 109-124.

RAMOS, R. C. G. ESP in Brazil: history, new trends and challenges. In: KRZANOWSKI, M. (Org.). English for academic and specific purposes in developing, emerging and least developed countries. Reading: Gargnet Publishing Ltda, 2008. p. 63-80.

RAMOS, R. C. G. De Instrumental a LinFE: percursos e equívocos da área no Brasil. In: SILVA JÚNIOR, A. F. (Org.). Línguas para fins específicos: revisitando conceitos e práticas. Campinas: Editora Pontes, 2019. p. 23-42.

RAMOS, R. C. G.; LIMA-LOPES, R. E; GAZOTTI-VALLIM, M.A. Análise de Necessidades: identificando gêneros acadêmicos em um curso de leitura instrumental. The ESPecialist. v. 25, n. 1, p. 1-29, 2004.

SINCLAIR, J. M. Corpus, concordance, collocation. Oxford University Press, 1991.

SINCLAIR, J. M. Beginning the study of lexis. In: BAZELL, C. E. (Org.). In Memory of J R Firth. London: Longman, 1996. p. 410-430.

SINCLAIR, J. M. Corpus and Text - Basic Principles. In: WYNNE, M. (Org.). Developing Linguistic Corpora: a guide to good practice. Oxford, 2005. Disponível em: https://ota.ox.ac.uk/documents/creating/dlc/chapter1.htm. Acesso em: 09 abr. 2022.

TOGNINI-BONELLI, E. Corpus linguistics at work. Philadelphia, Amsterdam: J. Benjamins, 2001.

VIAN JR. O planejamento de cursos instrumentais de produção oral com base em gêneros do discurso: mapeamento de experiências vividas e interpretações sobre um percurso. 2002. 227 f. Tese (Doutorado em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2002.

Published

2025-06-30

How to Cite

Ribeiro Moscatelli, S., Tavares Pinto, P. ., & Franco da Silva, L. . (2025). ENSINO DE LÍNGUAS BASEADO EM EVIDÊNCIAS: A INTERSECÇÃO ENTRE LINFE, ANÁLISE DE NECESSIDADES E LINGUÍSTICA DE CORPUS. evista BTecLE, 9(1), 159–178. etrieved from https://revista.cbtecle.com.br/index.php/CBTecLE/article/view/1256

Most read articles by the same author(s)