APRENDIZAGEM DE INGLÊS E LUDICIDADE: UM RELATO DE EXPERIÊNCIA ENVOLVENDO O PROTAGONISMO DO ESTUDANTE

Authors

  • Gustavo Estef Lino da Silveira UERJ

Keywords:

English teaching, Motivation, Methodologies, Playfulness

Abstract

This report aims to demonstrate how the use of learner-centered activities was able to increase the motivation of students in an English class in Basic Education. The group had learning difficulties, was unmotivated and had interpersonal relationship problems. According to Ur (1996), there are two types of motivation: extrinsic and intrinsic. For the author, the first would be that which derives from receiving some type of external incentive. The second would be the motivation internal to the learner, which does not require an external influence or reward. After detecting the reported difficulties, I decided to adapt the classes by giving students the opportunity to use the language in an autonomous and playful way. The learners had the opportunity to carry out activities with more autonomy and without the textbook. The reports compiled at the end of the year highlight how the students had more interest in the classes, greater engagement, participation, positive feedback and increased rapport.

 

References

BRASIL. Ministério da Educação. Conscientização para o uso de celulares na escola: por que precisamos falar sobre isso? Disponível em: < https://www.gov.br/mec/pt-br/celular-escola/guia-escolas.pdf> Acesso em: 27 mar. 2025.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Orientações Curriculares para o Ensino Médio. Brasília, 2006.

BRASIL. Secretaria da Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental: Língua Estrangeira. Brasília: MEC/SEF, 1998.

ELLIS, Rod. The study of second language acquisition. Oxford, UK, OUP, 2000.

GONZALEZ, L. Reflexão e prática: a importância dos relatos de experiência na formação docente. Revista de Educação, 12(3), 2017, p. 45-59.

GOVERNO FEDERAL. Lei no 15.100. 13 de janeiro de 2025.

KRASHEN, Stephen. Principles and practice in second language acquisition. California: University of Southern California, Pergamon Press, 1982.

KRASHEN, Stephen. Language acquisition. Disponível em: < www.sdkrashen.com/content/books/principles_and_practice.pdf >. Acesso em: 26 dez. 2024.

LÜDKE, Menga, CRUZ, Giseli Barreto da. Contribuições ao debate sobre a pesquisa do professor da educação básica. Formação Docente - Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, v. 2, n. 3, 2010, p. 86-107. Disponível em: < https://revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/20/18>. Acesso em: 01 jan. 2025.

MALU, Kathleen F. McNEAL, Kelly. Creating Cartoons: A Learner-Centered Approach to Comprehending Texts. English Teaching Forum. P. 28-31. 2017. Disponível em: Acesso em: 27 mar. 2025.

SAPORITO, Adriana et al. Teláris essencial: inglês: 8º ano. 1ª edição. São Paulo. Editora Ática, 2022.

SILVA, M. (2019). Compartilhando experiências: o relato como ferramenta de aprendizado. Cadernos de Pesquisa, 20(1), 2019, p. 23-36.

UR, Penny. A course in language teaching. Cambridge University Press, UK, 2009.

Published

2025-06-30

How to Cite

Estef Lino da Silveira, G. (2025). APRENDIZAGEM DE INGLÊS E LUDICIDADE: UM RELATO DE EXPERIÊNCIA ENVOLVENDO O PROTAGONISMO DO ESTUDANTE. evista BTecLE, 9(1), 080–090. etrieved from https://revista.cbtecle.com.br/index.php/CBTecLE/article/view/1267

Issue

Section

RELATOS DE EXPERIÊNCIA