Mediated voices: success as aesthetic factory of meaning production

Authors

  • Thiago Barbosa SOARES UFT, Tocantins, Brasil

Keywords:

Discourse Analysis, Media, Voice, Success

Abstract

This article analyzes speeches about what can cause success as an aesthetic fabrication of the production of meanings by contemporary Brazilian media. More precisely, describing and interpreting the process of producing enunciated meanings constituted and formulated by the Brazilian media discourse that clearly deals with the voice of individuals considered successful at the beginning of their vocal performance. Thus, when considering the postulate of Discourse Analysis formulated by Pêcheux (2009) that subject and meaning are constituted at the same time in the historical movement, we understand that the statements about the successful voice produce, at the same time, the meanings and the subjects within it. Against this background, we investigate what it says and how a voice discourse is announced on the success of current Brazilian society and how differences in the treatment of voice discourse appear in the media world. In particular, which distinctions may not occur in the production of the meanings of successful voices when disseminated by the same diffusion vehicle. To this end, we have three texts from the Folha de S. Paulo newspaper, from 2010 to 2011.

References

ADORNO, T. W. O fetichismo na música e a regressão da audição. In: ADORNO, T. W. Textos escolhidos. Trad. Luiz João Baraúna e João Marcos Coelho. São Paulo: Editora Nova Cultural, 1999.

BAGNO, M. A norma oculta: língua & poder na sociedade brasileira. São Paulo: Parábola Editorial, 2003.

CHARAUDEAU, P. Discurso das mídias. 2ª ed. Trad. Ângela M. S. Corrêa. São Paulo: Contexto, 2015.

DIAS, M. T. Os donos da voz: indústria fonográfica brasileira e mundialização da cultura. 2ª ed. São Paulo: Boitempo, 2008.

FERREIRA, L. A. Leitura e persuasão: princípios de análise retórica. São Paulo: Contexto, 2010.

KUCINSKI, B.; LIMA, V. A. Diálogos da perplexidade: reflexões sobre a mídia. São Paulo: Editora Fundação Perseu Abramo, 2009.

MORENO, R. A beleza impossível: mulher, mídia e consumo. São Paulo: Ágora, 2008.

ORLANDI, E.A linguagem e seu funcionamento: as formas do discurso. 6ª ed.

PÊCHEUX, M. Semântica e discurso: uma crítica à afirmação do óbvio. Trad. Eni Puccinelli Orlandi et. al. 4ª ed. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2009.

_________. Língua, linguagem, discurso [1971]. In: PIOVEZZANI, Carlos; SARGENTINI, Vanice (org.). Legados de Michel Pêcheux inéditos em análise do discurso.São Paulo: Contexto, 2011.

PIOVEZANI, C. Política midiatizada e mídia politizada: fronteiras mitigadas na pósmodernidade. In: GREGOLIN, M. R. (org.). Discurso e mídia: a cultura do espetáculo.

São Carlos, SP: Claraluz, 2003.

POSSENTI, S. Questões para analistas do discurso. São Paulo: Parábola Editorial, 2009.

QUINARD, P. La leçon de musique. Saint-Amand, France: Folio, 2011.

SOARES, T. B. Discursos do sucesso: a produção de sujeitos e sentidos do sucesso no Brasil contemporâneo. São Carlos, SP: Pedro & João Editores, 2017.

________.Formação discursiva: uma noção com dois fundadores. In: Leitura, discurso e produção dos sentidos: múltiplas abordagens. Osalda Maria Pessoa (org.). Jundiaí, SP: Paco Editorial, 2019.

________.Percursos Linguísticos: conceitos, críticas e apontamentos. Campinas – SP: Pontes Editores, 2018.

SOUZA, J. A tolice da inteligência brasileira: ou como o país se deixa manipular pela elite. São Paulo: LeYa, 2015.

VARGAS, M. V. Verbo e práticas discursivas. São Paulo: Contexto, 2011.

Published

2021-07-09

How to Cite

SOARES, T. B. . (2021). Mediated voices: success as aesthetic factory of meaning production . evista BTecLE, 4(1), 073–089. etrieved from https://revista.cbtecle.com.br/index.php/CBTecLE/article/view/245