Jigsaw classroom method: cooperative learning in associate degree programs

Authors

  • Maria Auxiliadora de Freitas Bastos MATIAS Universidade de São Paulo, São Paulo, Brasil
  • Rubiane Duarte MASULCK Universidade de São Paulo, São Paulo, Brasil
  • Sandra Giacomin SCHNEIDER Universidade de São Paulo, São Paulo, Brasil

Keywords:

Active learning, Cooperative learning, Jigsaw classroom, Spanish teaching, Associate degree programs

Abstract

This study presents jigsaw classroom method as a teaching tool which contributes to active and cooperative learning processes in associate degree programs. It aims to contribute towards development of students' competences such as team work ability, and also to stimulate self-learning and to enhance learners’ autonomy and creativity. Data collection came from researchers' observation which approached the importance and effectiveness of cooperative practices in Spanish teaching. Data were analyzed from the perspective of active methodologies and cooperative learning. This study’s results proved the efficiency of jigsaw learning method concerning students' autonomy, creativity and team work capacity, culminating in effective mobilization of competences among which are the socioemotional ones.

References

ABED, A. L. Z. 2016. O desenvolvimento das habilidades socioemocionais como caminho para a aprendizagem e o sucesso escolar de alunos da Educação Básica. 24:

-27. Disponível em

http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1415-

Acesso em 05 jun. 2020

ALCÂNTARA, P. R.; BEHRENS, M. A.; CARVALHO, R. G. 2001. Projeto Pacto:

Pesquisa em aprendizagem colaborativa com tecnologias interativas. Curitiba:

Pontifícia Universidade Católica do Paraná.

ARONSON, E.; BLANEY, N.; SIKES, J., STEPHAN, C.; SNAPP, M. 1975. Busingand racial tension: The Jigsaw route to learning and liking. Psychology Today. 8: 43-50.

ARONSON, E.; BRIDGEMAN, D. 1979. Jigsaw groups and the desegregated classroom: In pursuit of common goals. Personality and Social Psychology Bulletin.5:

–446.Santa Cruz.

ARONSON, E.; PATNOE, S. 2011. Cooperation in the classroom: The Jigsaw Method.

London: Pinter & Martin Ltd. 3a. ed.

BACICH, L.; MORAN, J. 2018. Metodologias ativas para uma Educação inovadora:

Uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso. 1a. ed.

BACICH, L.; TANZI NETO, A.; TREVISANI, F. M. 2015. Ensino híbrido: personalização e tecnologia na educação. Porto Alegre: Penso. 1a. ed.

BEHRENS, M. A. 1999. O paradigma emergente e a prática pedagógica. Curitiba: Champagnat. 2a. ed.

BISQUERRA, R. 2009. Psicopedagogía de las emociones. Madrid: Síntesis. 1a. ed.

BRUFFEE, K. A. 1984. Collaborative Learning and the “Conversation of Mankind”.

College English. 7: 635-652.

CASTELLAR, S. M. V; MORAES, J. V. 2016. Metodologias ativas: introdução. São Paulo: FTD. 1a. ed.

CHEETHAM, G.; CHIVERS, G. 2000. A new look at competent professional practice. Journal of European Industrial Training. 24.7: 374-383.

DEWEY, J. 2002. A escola e a sociedade: a criança e o currículo. Lisboa: Relógio

D’Água.

GABRIEL, M.2013. Educ@r: a Revolução Digital na Educação. São Paulo: Saraiva.

a. ed.

GONDIM, S. M. G.; MORAIS, F. A.; BRANTES, C. A. 2014. Competências socioemocionais: fator-chave no desenvolvimento de competências para o trabalho.

Psicologia Organizacional do Trabalho 4: 394-406

JOHNSON, D.; JOHNSON, R.; SMITH, K. 1998. A aprendizagem cooperativa retorna às faculdades. Change. 4: 26. Edina.

JONES, L.K. 1996. Job skills for the 21st century: A guide for students. Phoenix: The Oryx Press. 1a. ed.

MORAN, J. 2015. Mudando a educação com metodologias ativas. Disponível online em: http://rh.unis.edu.br/wp-content/uploads/sites/67/2016/06/Mudando-a-Educacaocom-Metodologias-Ativas.pdf. Acesso em: 05 dez. 2019.

NUSRATH, A. et al. 2019. Jigsaw Classroom: Is it an Effective Method Teaching and

Learning? Student’s Opinions and Experience? Journal of Clinical and Diagnostic Research. 2: JC01-JC04

REBOLO, F.; BUENO, B. O. 2014. O bem-estar docente: limites e possibilidades para a felicidade do professor no trabalho. Acta Scientiarum Education. 2: 323-331. Maringá. SANTOS, C. P.; SOARES, S. R. 2011. Aprendizagem e relação professor-aluno na universidade: duas faces da mesma moeda. Est. Aval. Educ. 49:353-370.São Paulo.

TEODORO, D. L. 2011. Aprendizagem cooperativa no ensino de química:

Investigando uma atividade didática elaborada no formato Jigsaw. São Carlos.

TORRES, P. L.; IRALA, E. A. F. 2005. Aprendizagem Colaborativa: Teoria e Prática.

Tubarão: Unisul. 1a. ed.

VARELLA, P. G. et al. 2002. Aprendizagem colaborativa em ambientes virtuais de aprendizagem: A experiência inédita da PUCPR. Diálogo Educacional. 6:11-27.

Canoas.

VIEIRA, P. N. B. 2000. Estratégias Alternativas de Ensino-Aprendizagem na Matemática: estudo empírico de uma intervenção com à aprendizagem cooperativa, no contexto do ensino profissional. Porto. 271 f. Dissertação (Mestre em Psicologia) Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação da Universidade do Porto. VYGOTSKY, L. S. 1998. A Formação Social da Mente: o Desenvolvimento dos Processos Psicológicos Superiores. São Paulo: Martins Fontes. 1a. ed.

Published

2021-07-09

How to Cite

MATIAS, M. A. de F. B. ., MASULCK, R. D. ., & SCHNEIDER, S. G. . (2021). Jigsaw classroom method: cooperative learning in associate degree programs . evista BTecLE, 4(1), 209–223. etrieved from https://revista.cbtecle.com.br/index.php/CBTecLE/article/view/257