English reading strategies through the book The Picture of Dorian Gray

Authors

  • Solange DAMIÃO Faculdade Cultura Inglesa, São Paulo/SP, Brasil

Keywords:

Reading strategies, English language, Reading, Literature, Teaching learning

Abstract

This article aims to use English reading strategies through the book The

Picture of Dorian Gray. It will thus contribute to the teaching-learning process of English in a state school in São Paulo in the second year of High School degree. The theoretical background of this research is based on the concept of literature and reading strategies that are linked to improving reading comprehension of the students in the classroom. The expected outcome of this work is that the reading fulfils a fundamental role in the students’ education, because through it, they learn to communicate and dialogue with the world around him. Therefore, the act of reading produces knowledge and makes the student starts to reflect on the work read and opine about social issues he faces in his daily life.

References

BAKHTIN, Mikhail. 2003. Estética da Criação verbal. São Paulo. Martins Fontes. (Tradução do russo por Paulo Bezerra. publicação original de 1979).

BAKHTIN, Mikhail/VOLOCHINOV. 1997. Marxismo e Filosofia da Linguagem. 8a. ed. São Paulo: Hucitec.

BARROWS, H. 1986. A taxonomy of problem-based learning methods. Medical

Education, v. 20. pp. 481- 486.

BEHRENS, M. A. 2006. Paradigma da complexidade: metodologia de projetos, contratos didáticos e portfólios. Petrópolis: Vozes.

BLACHOWICZ, C.; OGLE, D. 2001. Reading comprehension: strategies for independent learners. New York: The Guilford Press.

BOUD, D.; FELETTI, G. 1997. The challenge of problem-based learning. 2a. ed. London: Kogan Page, London, p. 114.

BRASIL. 2000. Parâmetros Curriculares Nacionais – Linguagens, códigos e suas tecnologias do ensino médio. Disponível online em: http://portal.mec.gov.br/seb/ arquivos/pdf/linguagens02.pdf. Acesso em: 19 dez. 2019.

BROWN, D. 1994. Principles of language learning and teaching. Prentice – Hall Angle wood Cliffs.

CAMBI, F. 1999. História da pedagogia do professor de didática. São Paulo: Editora UNESP.

CANDIDO, A. 1989. Direitos humanos e literatura. In: FESTER, A. C. Ribeiro e outros. São Paulo: Brasiliense.

__________. 1972. A literatura e a formação do homem. Ciência e Cultura. 24.9: 803809, set.

CARTER, R; MICHAEL, L. 1991. Teaching Literature. Longman, pp. 1-9.

CHRISTOPHER, J. B.; CARTER, R. 1986. Literature the language teaching. Oxford University Press.

CULLER, J. 1999. Teoria Literária: uma introdução. São Paulo: Beca Produções Culturais.

DELORS, J. et al. 2012. Educação: um tesouro a descobrir. Relatório para a UNESCO da Comissão Internacional sobre a Educação para o século XXI. São Paulo: Cortez, p. 238.

DENZIN, N. K.; LINCOLN, Y. S. 2006. Introdução: a disciplina e a prática da pesquisa qualitativa. In: DENZIN, Norman Kent; LINCOLN, Y. S. (Orgs.) 2006, O planejamento da pesquisa qualitativa: teorias e abordagens. 2. ed. Porto Alegre: Artmed, pp. 15 - 41.

DEWEY, J. 1979. Democracia e educação: introdução à filosofia da educação. Trad. de

Godofredo Rangel e Anísio Teixeira. 4. ed. São Paulo: Nacional.

ELIAS, N. 2017. Sobre a ordem da mistura: a palavra literária renovada na enunciação e pelas coerções da leitura graduada em língua espanhola. 2017. 220 f. Tese (Doutorado em língua espanhola e literatura espanhola e hispano americana) – Universidade de São Paulo, São Paulo.

FREIRE, M. M. 1998. Computer-mediated communication in the business territory: a joint exploration through e-mail messages and reflections upon job activities. Unpublished PhD Thesis. Ontario Institute for Studies in Education, University of Toronto.

_______. 2007. A abordagem hermenêutico-fenomenológica: conceito e procedimentos. Palestra de abertura da primeira reunião do Grupo de Estudos sobre a abordagem hermenêutica fenomenológica. LAEL – PUCSP.

_______. 2010. A Abordagem hermenêutico-fenomenológica como orientação de pesquisa. In: FREIRE, M. M. (org.) 2010, A pesquisa qualitativa sob múltiplos olhares: estabelecendo interlocuções em Linguística Aplicada. Publicação do GPeAHF, Grupo de Pesquisa sobre a Abordagem Hermenêutico-Fenomenológica.

________. 2012. Da aparência à essência: a abordagem hermenêutica- fenomenológica como orientação qualitativa de pesquisa. In: ROJAS, J; STREINGHETA, L. M. (Org.) 2012, Educação, pesquisa e prática docente em diferentes contextos. 1. ed. Life Editora, v. 1. pp. 181-199.

________. 2006. Desenhos de pesquisa para ambientação presencial e/ou digital. Seminário oferecido no Programa de Estudos Pós-Graduados em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem, PUC- SP.

FREIRE, P. 1996. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática docente. São Paulo: Paz e Terra. 19. ed, p. 26.

_______. 1998. Pedagogia do Oprimido. 18. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra.

GUBA, E.; LINCOLN, Y. S. 1994. Competing paradigms in qualitative research. In: DENZIN Norman Kent; Y. LINCOLN, Y. S. (eds.) 1994, Handbook of qualitative research. Thousand Oaks, Sage Publications, pp. 110-111.

HARVEY, S.; GOUDVIS, A. 2007. Strategies that work: teaching comprehension for understanding and engagement. 2a. ed. Portland, ME: Stenhouse.

HARMER, J. 2009. The practice of English language teaching. 5th edition - Pearson. HOLDEN, S. 2005. O ensino de língua inglesa nos dias atuais. São Paulo: Special Book Services Livraria.

HUTCHINGS, W.; O’ROURKE, K. 2002. Problem- based Learning in Literary

Studies. Arts and Humanities in Higher Education, 1, pp. 73-83.

LAKOFF, G.; JOHNSON, M. 2002. Metáforas da vida cotidiana. 1. ed. Mercado de Letras, pp. 45-46.

LAMBROS, A. 2004. Problem-Based Learning in K-8 Classrooms – A Teacher’s Guide to Implementation. Thousand Oaks: Corwin Press, Inc.

LANE, J. L. 2013. Inquiry- based learning. Pennsylvania State University.

LAZAR, G. 1993. Literature and Language Teaching: a guide for teachers and trainers. 1a. ed. Cambridge University Press, pp. 3-19.

MORIN, E. 2006. A cabeça bem feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. 8. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil.

_______. 1990. Ciência com consciência. Portugal: Publicações Europa América Ltda _______. 2005. Introdução ao Pensamento Complexo. Porto Alegre: Sulina.

_______. 2000. Os sete saberes necessários para a educação do futuro. 2. ed. São Paulo, SP: Editora Cortez.

SCHÖN, D. A. 2000. Educando o Profissional Reflexivo: um novo design para o ensino e a aprendizagem. Trad.Roberto Cataldo Costa. Porto Alegre: Artmed.

SOLÉ, I. 1998. Estratégias de leitura. 6. ed. Porto Alegre: Artmed.

THIOLLENT, M. 2011. Metodologia da pesquisa-ação. 18. ed. São Paulo: Cortez. TRIPP, D. 2005. Pesquisa-ação: uma introdução metodológica. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 3, pp. 443-466. Tradução de Lólio Lourenço de Oliveira.

UR, P. 1996. A course in language teaching:Practice and Theory,Cambridge: Cambridge University Press, pp. 138 -158.

VAN M. M. 1990. Researching lived experience: human science for an action sensitive pedagogy. Ontario: Althouse Press.

VIGOTSKY, L. S.; COLE, M. 1998. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. 6. ed. São Paulo: Martins Fontes.

WATSON, R. 2004. Students’ discussions in practical scientific inquiries. International Journal of Science Education, 26 (1), p. 25 - 45.

WILDE, O. 1989. The Picture of Dorian Gray. Retold by Jill Nevile. Oxford University Press.

WIGGINS, G.; MCTIGHE, J. 2005. Understanding by design, expanded (2nd ed.). Alexandria. VA: Association for Supervision and Curriculum Development.

Published

2021-12-21

How to Cite

DAMIÃO, S. (2021). English reading strategies through the book The Picture of Dorian Gray . evista BTecLE, 5(1), 180–199. etrieved from https://revista.cbtecle.com.br/index.php/CBTecLE/article/view/302