The importance of socioemotional skills for the teaching of English to public school students

Authors

  • Cristiane Teixeira RUIZ Faculdade Cultura Inglesa, São Paulo/SP, Brasil

Keywords:

Socioemotional Skills, English Language Learning, Development, Teaching-Learning

Abstract

This article aims to lead the reader to understand the importance of teaching socioemotional skills and how they can be developed through activities in English language with public school students. The aim is to expand the possibilities of learning with tasks and activities that contemplate the student's development considering their cognitive, emotional and social needs, improving their socioemotional skills that can facilitate both the learning of the English language itself, as well as being a transformative object in the student’s life and thus prepare them to face challenges found in the school environment and in their future working life. The data were obtained from an action research in which two questionnaires, one at the beginning and the other at the end of this study, were applied in a second year high school class in the state school “Irmã Arminda Sbrissia”, located in Bauru – São Paulo.

References

ABED, Anita Lilian Zuppo. O desenvolvimento das habilidades socioemocionais como caminho para a aprendizagem e o sucesso escolar de alunos da educação básica. Construção psicopedagógica, v. 24, n. 25, p. 8-27, 2016.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Disponível online em: http://basenacional comum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 20 out. 2020.

CIA, Fabiana; BARHAM, Elizabeth Joan. Repertório de habilidades sociais, problemas de comportamento, autoconceito e desempenho acadêmico de crianças no início da escolarização. Estudos de psicologia (Campinas), v. 26, n. 1, 2009. p.45-55.

FERNANDEZ, Alicia. A inteligência aprisionada. Porto Alegre: Artmed, 1991.

LAKATOS, E. M.; MARCONI, M. Fundamentos de Metodologia Científica. 5.ed. São Paulo: Atlas, 2003.

NUNAN, D. Research Methods in Language Teaching. Cambridge University Press, 1992.

SANTOS, Daniel; PRIMI, Ricardo. Desenvolvimento socioemocional e aprendizado escolar: uma proposta de mensuração para apoiar políticas públicas. Relatório sobre resultados preliminares do projeto de medição de competências socioemocionais no Rio de Janeiro. São Paulo: OCDE, SEEDUC, Instituto Ayrton Senna, 2014.

SÃO PAULO (Estado) Secretaria da Educação. Material de apoio ao currículo do estado de São Paulo: Caderno do professor? LEM – inglês, ensino médio, 2ª série. v.1. São Paulo: SE, 2014. p.104.

TOASSA, Gisele. Emoções e vivências em Vigotski: investigação para uma perspectiva histórico-cultural. Tese de Doutorado. São Paulo: Universidade de São Paulo, 2009.

TRIPP, D. Pesquisa-ação: uma introdução metodológica. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 3, set./dez. 2005. p.443-466.

UNESCO. Educação para a cidadania global: preparando alunos para os desafios do século XXI. Brasília: UNESCO, 2015.

Published

2021-12-21

How to Cite

RUIZ, C. T. (2021). The importance of socioemotional skills for the teaching of English to public school students . evista BTecLE, 5(1), 218–233. etrieved from https://revista.cbtecle.com.br/index.php/CBTecLE/article/view/321

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.