Development of Reading skill in hybrid education through active methodologies in synchronous English classes
Keywords:
Hybrid teaching, Active methodologies, Reading strategies, Synchronous classesAbstract
This article aims to present a proposal for an English reading class based on a hybrid model, which has active methodologies as teaching strategies in synchronous classes. The active methodologies used for the lesson proposal were problem-based learning and peer-based learning for the development of reading skills through prediction and skimming reading strategies, with the creation of an infographic as a final product through Canva platform. We can conclude that the use of English reading strategies, prediction and skimming, through active methodologies, allow students to become autonomous readers and to develop a critical sense so as to enable them to act fully in the globalized society in which they are inserted.
References
ANDRADE, Karen. Guia Definitivo da educação 4.0. Disponível online em: https://www.plannetaeducacao.com.br/portal/guia-definitivo-da-educacao-40. Acesso em 22 março 2021.
ATWA, H. S.; AL RABIA, M. W. Self and Peer Assessment at Problem-Based Learning (PBL). Sessions at the Faculty of Medicine. In: King Abdulaziz University (FOM-KAU), KSA: Students Perception, v. 2, i. 3, 2014.
BACICH, Lilian; MORAN, José (Org.). Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso, 2018.
BARBOSA, Eduardo Fernandes; MOURA, Dácio Guimarães. Metodologias ativas de aprendizagem na Educação Profissional e Tecnológica. In: B. Tec. Senac, Rio de Janeiro, v. 39, n. 2, p. 48-67, maio/ago. 2013.
BERBEL, Neuzi Aparecida Navas. As metodologias ativas e a promoção da autonomia de estudantes. In: Semana: Ciências Sociais e Humanas, Londrina, v. 32, n. 1, p. 25-40, jan./jun. 2011.
KLEIMAN, A. Texto e leitor: aspectos cognitivos da leitura. Campinas: Pontes, 2002.
KWAN, C. Y. What is Problem-Based Learning (PBL)? It is magic, myth and mindset. In: Centre for Development of Teaching and Learning. Vol. 3 n. 3. August 2000.
LEFFA, H. V. J.; BOHN, V.; MARZARI, G. Quando jogar é aprender: o videogame na sala de aula. Revista Estudos da Linguagem, v. 20, n. 1, p. 209-230, 2012.
MARTINEZ, Pierre. Didática de Línguas Estrangeiras. São Paulo: Parábola, 2009.
MICHAELSEN, L. K.; SWEET, M. The Essential Elements of TeamBased Learning. In: New Directions for Teaching and Learning, Special Issue: Team-Based Learning: Small Group Learning's Next Big Step.Volume 2008, Issue 116, pages 7–27, Winter 2008.
MORAN, José . Educação Híbrida: Um conceito-chave para a educação, hoje. In: BACICH, Lilian; NETO, Adolfo Tanzi; TREVISANI, Fernando de Melo. Ensino Híbrido: Personalização e tecnologia na educação. Porto Alegre: Penso, 2015.
______, Mudando a educação com metodologias ativas. In: SOUZA, C. A.; MORALES, O. E. T. (Org.). Convergências midiáticas, educação e cidadania: aproximações jovens, v. 2. Ponta Grossa: Foca Foto-PROEX/UEPG, 2015. (Coleção Mídias Contemporâneas). Disponível em: . Acesso em: 29 mai. 2019.
MUNRO, C. R. Mentoring needs and expectations of generation-Y. Human resources practitioners: preparing the next wave of strategic business partners. Journal of Management Research, v. 1, n. 2, 2009.
PAIVA, Vera Lúcia Menezes de Oliveira e. O ensino da língua estrangeira e a questão da autonomia. In: LIMA, Diógenes Cândido de. (Org). Ensino Aprendizagem de Língua Inglesa: conversa com especialistas. São Paulo: Parábola, p. 31-8, 2009