Artificial intelligence, reading exchanges, and social networks for writing: resignifying the production and dissemination of texts

Authors

  • Giulia Pereira SANTOS Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão/SE, Brasil/CAPES

Keywords:

Reading, Writing, Artificial Intelligences, Algorithms, Language Teaching

Abstract

This article aims to detail through a case study (YIN, 2015) one of the phenomena of these virtual communities of reading and writing: the groups of reading exchanges on Wattpad. Because of hypermobility and ubiquity (SANTAELLA, 2013, p.15), the virtual world has become an environment with which society constantly coexists. This reality has allowed the advent of artificial intelligences and algorithms to influence us daily through social networks (PARISER, 2011). In this context, the forms of communication and text production have changed, allowing new forms of expression and learning to emerge, such as Wattpad reading exchange groups. This article aims to understand how the interactions in the reading exchange group on WhatsApp impact the personalization of filters promoted by algorithms of the social writing network Wattpad.

References

ANDRADE, R. L. V; ARRUDA, A.M. A; SILVA, C. O. Aplicativo de autopublicação: o wattpad. Ci. Inf. Rev., Maceió, v. 1, n. 3, p. 3-10, 2014.

BRANDÃO, R.S; OLIVEIRA, J.M. O escritor é, antes de tudo, um leitor. Machado de Assis em Linha, Rio de Janeiro, v. 5, p. 17-31, 2010.

CHARTIER, R. Novas tecnologias e a história da cultura escrita. Obra, leitura, memória e apagamento. Leitura Teoria & Prática, Campinas, São Paulo, v.35, n.71, p.17-29, 2017.

COUTO, E.S. Pedagogias das conexões: produções de conteúdos e redes de compartilhamento. In: SALES, M. V. S. Tecnologias digitais, redes e educação: perspectivas contemporâneas. Salvador: Edufba, 2020.

GARCÍA-ROCA, A.; DE-AMO, J. M. Young writers on the web: an exploratory study of Wattpad profiles. Ocnos, v.18, n. 3, 18-28, 2019.

GARDNER, A.; LAU, A. Wattpad: um planeta online de escritores e leitores: depoimento. [7 de novembro, 2013]. Publish News. Entrevista concedida a Octavio

Kulesz. Disponível em: <http://www.publishnews.com.br/telas/colunas/detalhes.aspx?colunista=48>. Acesso em: 20 nov. 2020.

NASCIMENTO, A. K. O.; KNOBEL, M. What's to be learned? A Review of Sociocultural Digital Literacies Research within Pre-service Teacher Education. Nordic Journal of Digital Literacy, v. 12, n. 3-2017, p. 67-88, 2017.

PARISER, E. The filter bubble: what the internet is hidding from you. New York: The Penguin Press, 2011.

REIHNGOLD, H. Net smart: how to thrive online. ed. 1, London: The Mit Press, 2012.

SANTAELLA, L. Comunicação ubíqua: repercussões na cultura e na educação. São Paulo, SP: Paulus, 2013.

SILVA, M. Interatividade na Educação Híbrida. In: PIMENTEL, Mariano; SANTOS, Edméa; SAMPAIO, Fábio F. (orgs.). Informática na educação: interatividade, metodologias e redes. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2021. (Série Informática na Educação, v.3). Disponível em: <https://ieducacao.ceie-

br.org/interatividade>

TADDEO, G. Meanings of Digital Participation into The Narrative Online Communities. Italian Journal of Sociology of Education. Pádua, v. 11, n. 2, pp. 331-350, 2019. Disponível em: http://ijse.padovauniversitypress.it/2019/2/15 Acesso em: nov. 2021

______________. A educação e o estado da arte das tecnologias digitais. In: SALES, M. V. S. Tecnologias digitais, redes e educação: perspectivas contemporâneas. Salvador: Edufba, 2020.

WATTPAD. About. Disponível em: <https://company.wattpad.com/> Acesso em 20 ago. 2021

__________. Central de ajuda. Disponível em:

<https://support.wattpad.com/hc/pt/articles/201409640-Como-adicionar-tags-a-umahist%C3%B3ria > Acesso em 20 ago. 2021

YIN, R. K. Estudo de caso: planejamento e métodos. 5. ed. Porto Alegre: Bookman, 2015.

Published

2021-07-12

How to Cite

SANTOS, G. P. . (2021). Artificial intelligence, reading exchanges, and social networks for writing: resignifying the production and dissemination of texts . evista BTecLE, 5(2), 34–53. etrieved from https://revista.cbtecle.com.br/index.php/CBTecLE/article/view/374