The textual genre in reading and writing exercises
Keywords:
Textual genre, Writing, ReadingAbstract
This article aims to present the issue of the textual genre inserted in contemporary linguistic studies, according to a brief review initiated by Bakhtin (2011), in order to later insert notes on writing (reading and) exercises from the combination of the study of genres in language teaching and training in the use and use of these relatively stable structures in the social circuit. Thus, it is observed that the genres are conformed to their contents, their compositional structures and the social functions they perform, thus originating relatively stable statements, that is, the textual genres themselves refer to the use of language because they have such characteristics. In view of the fact that the use of language is necessarily interpersonal, writing exercises based on the relations between reading and writing according to the functioning of textual genres are recommended for a comprehensive and meaningful education that aims to make students reflective and responsive agents to social demand.
References
ANTUNES, A. Língua, texto e ensino: uma escola possível. São Paulo: Parábola Editorial, 2009.
BARBOSA, A. M. Arte-educação no Brasil. São Paulo: Perspectiva, 2012.
BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. Trad. Paulo Bezerra. 6ª ed. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2011.
FREIRE, P. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. 51ª ed. São Paulo: Cortez, 2011.
GERALDI, J. W. Unidades básicas do ensino de português. In. GERADI, J. W. (org.). O texto na sala de aula: leitura e produção. 2ª ed. Cascavel, PR: Assoeste, 1984.
_______. Portos de passagem. 4ª ed. São Paulo: Martins Fontes, 1997.
KOCH, I. G. V. A Inter-ação pela linguagem. 4ª ed. São Paulo: Contexto, 1998.
KOCH, I. G. V.; TRAVAGLIA, L. C. Coerência textual. 18ª ed. São Paulo: Contexto, 2010.
MAINGUENEAU, D.; CHARAUDEAU, P. Dicionário de Análise do Discurso. Trad. Fabiana Komesu et. al. 2ª ed. São Paulo: Contexto, 2008.
MARCUSCHI, L. A. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.
_______. Gêneros textuais emergentes no contexto da tecnologia digital. In: MARCUSCHI, L. A. & XAVIER, A. C. (Orgs.) Hipertexto e gêneros digitais. Rio de Janeiro: Editora Lucerna, 2004.
NUNES, T; BRYANT, P. Leitura e ortografia: além dos primeiros passos. Trad. Vivian Nickel. Porto Alegre: Penso, 2014.
RAMALHO & OLIVEIRA, S. Imagem também se lê. São Paulo: Edições Rosari, 2009.
SOARES, M. Alfabetização e letramento. 6ª ed. São Paulo: Contexto, 2010.
SOARES, T. B. Percurso linguístico: conceitos, críticas e apontamentos. Campinas, SP: Pontes, 2018.
SOARES, T. B. A língua em funcionamento: um olhar sobre o texto. In: SILVEIRA, D. P.; SILVA, J. C. S.; SCHEFFER, D. C. D. (Orgs). Diálogos e debates: um mosaico de saberes na contemporaneidade. Cruz Alta, RS: Ilustração, 2021.
SOUZA, et al. Letramento no ensino médio. São Paulo: Parábola Editorial, 2012.
VIGOTSKI, L. S. A formação social da mente. Trad. José Cipolla Neto, Luís Silveira Menna Barreto, Solange Castro Afeche. 7ª ed. São Paulo: Martins Fontes, 2010.
_______. Pensamento e Linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 1989.