REFLEXÕES SOBRE AS POLÍTICAS DE ENSINO DE LÍNGUAS NO BRASIL

Authors

  • Mariane Teixeira Centro Paula Souza - SP
  • Rosália Maria Netto Prados Centro Paula Souza - SP
  • Sônia Maria Alvarez Centro Paula Souza - SP

Keywords:

Linguistic Policies, Modern Foreign Languages, Teaching and Learning Processes

Abstract

This article presents a discussion about language teaching policies that guide pedagogical discourses and practices. The purpose of this article is to reflect on the linguistic policies that constituted and constitute the social and cultural context for the teaching-learning processes of languages. This discussion is based on linguistic theories about social use of the languages. The methodology, based on a qualitative approach, deals with a resumption of the historical course of language teaching and description of educational policies. Linguistic-cultural policies reflect discourses that are historically determined and geographically delimited, since the vision of the language, in a certain sociocultural community, is always in the process of reformulation and in constant process of change. 

References

BAUMAN, Z. Capitalismo Parasitário. Trad. De Eliana Aguiar. Rio de Janeiro: Zahar, 2010.

BRASIL. Ministério da Educação. MEC. Parâmetros Curriculares Nacionais. PCN+, 1998. Disponível em <

http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/linguagens02.pdf > Acesso em 23/09/2017.

DAY, Kelly. Ensino de Língua Estrangeira No Brasil: entre a Escolha Obrigatória e a Obrigatoriedade Voluntária. In Revista Escrita. Nº 15, 2012,

p.1-13. Disponível em

<https://www.maxwell.vrac.pucrio.br/20850/20850.PDF> Acesso em 15/09/2017.

FABRICIO, B.F Linguística Aplicada como espaço de desaprendizagem – redescrições em curso. In: Moita Lopez (org.) Por uma linguística Aplicada Indisciplinar. São Paulo: Parábola Editora, 2006, p.45-63

GERALDI, J.W. Correlações entre as situações políticas e as preocupações com a Língua Portuguesa. In: CINTRA, A. M. M. Ensino de Língua Portuguesa – reflexão e ação. EDUC: São Paulo, 2008.

GHIRALDELLI JÚNIOR, Paulo. História da Educação Brasileira. São Paulo, SP: Cortez, 2006.

ILARI, R. Proposta Curricular para o ensino de Língua Portuguesa - 1º grau. São Paulo: SE/CENP, 1988, p.7 (epígrafe) 2008.

MASETTO, M.T. Inovação Curricular, tecnologias de informação e comunicação e formação de professores. In: Signorini, I. e Fiad, R. S.(orgs.) Ensino de Língua Das reformas, das inquietações e dos desafios. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2012, p.230-247.

SIGNORINI, I. In: MOITA LOPES, L. P. (org.). Por uma linguística Aplicada Indisciplinar. São Paulo: Parábola, 2006.

SIGNORINI, I. Letramentos multi-hipermidiáticos e formação de professores de língua. In: Signorini, I. e Fiad, R. S.(orgs.) Ensino de Língua Das reformas, das inquietações e dos desafios. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2012, p.282-303.

Published

2017-12-20

How to Cite

Teixeira, M. ., Prados, R. M. N. ., & Alvarez, S. M. . (2017). REFLEXÕES SOBRE AS POLÍTICAS DE ENSINO DE LÍNGUAS NO BRASIL . evista BTecLE, 1(2), 196–208. etrieved from https://revista.cbtecle.com.br/index.php/CBTecLE/article/view/1062

Most read articles by the same author(s)