Lifelong learning and the act of narrating as multiplying elements

Case study of an English language teacher trainer

Authors

  • Priscila Baumann CEETEPS
  • Adriana Salvanini CEETEPS
  • Fabio Lopes Silva CEETEPS
  • Rodrigo Avella Ramirez CEETEPS

Keywords:

autobiographical narrative, teacher training, lifelong learning

Abstract

In an increasingly global and interconnected society, which has the English language as its main means of academic, technological, scientific, commercial and professional communication, that is, its lingua franca (ILF), the demands for continuing education are growing. And precisely in this context of lifelong learning, the objective of this study lies in presenting and analyzing the professional trajectory of an English language teacher who currently works in the training of English teachers. Through a biographical-narrative approach, based on the studies of Christine Delory-Momberger, Alheit, Sacristán, among others, an in-depth, semi-structured interview is adopted with a teacher whose three decades of experience in teaching contributes to the reflection and identity constitution of this teacher as a trainer of trainers. The results of the interview analysis indicate that through his unique biographical trajectory, other teachers and aspiring teacher trainers can find meaning and give new meaning to their own lifelong learning.

References

REFERÊNCIAS

ALVARADO-PRADA, Luis Eduardo; CAMPOS FREITAS, Thaís; FREITAS, CinaraAline. Formação continuada de professores: alguns conceitos, interesses, necessidades e propostas. Revista Diálogo Educacional, [S.l.], v. 10, n. 30, p. 367-387, jul. 2010. ISSN 1981-416X. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/1891/189114449009.pdf Acesso em: 09 de abril de 2024.

ALHEIT, Peter; DAUSIEN, Bettina. Processos de formación y aprendizaje. In:ALHEIT, Peter; DAUSIEN, Bettina (org.). En el curso de la vida. Educación, formación,biograficidad y género. Xàtiva: Instituto Paulo Freire de España y Crec, 2007. p. 35-47.

ALHEIT, Peter; DAUSIEN, Bettina. The double face of lifelong learning: two analytical perspectives on a “silent revolution”. Studies in the Education of Adults, London, v. 34, n. 1, p. 3-22, 2002.

ALHEIT Peter; DAUSIEN Bettina. Processo de formação e aprendizagem ao longo da vida. Educação e Pesquisa, São Paulo, v.32, n.1, p. 177-197, jan./abr. 2006

ALHEIT, Peter; HERNANDEZ-CARRERA, Rafael. La doble visión de la educación permanente: dos perspectivas analíticas. Linhas Críticas, Brasíla, v.24. 2018. p. 555-581.Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/19170. Acesso em: 5 Abr.2024

BRAGANÇA, I. F. S. Histórias de vida e formação de professores: diálogos entre Brasil e Portugal. Rio de Janeiro, EDUERJ, 2012

BUENO, B. O. O método autobiográfico e os estudos com histórias de vida de professores: a questão da subjetividade. v. 28, n. 1, p. 11–30, 1 jun. 2002.

CHAPMAN, J.; ASPIN, D. Schools and the Learning Community:Laying the Basis for Learning Across the Lifespan. (International Handbook of Lifelong Learning). London: Kluwer, 2001 Ensino em Perspectivas, Fortaleza, v. 3, n. 1, p. 1-11,2022 https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/ISSN: 2675-914455

DELORY-MOMBERGER, C. A pesquisa biográfica ou a construção compartilhada de um saber do singular. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica, v. 1, n. 1, p. 133, 26 ago. 2016.

DELORY-MOMBERGER, C. Fundamentos epistemológicos da pesquisa: biográfica em educação. Educação em Revista, v. 27, n. 1, p. 333–346, abr. 2011.

ILLERIS, K. Contemporary Theories of Learning: learning theorists… in their own words. London, Routledge, 2009.

IMBERNÓN, F. Formação permanente do professorado. [s.l.] Cortez Editora, 2022.

JARVIS, Peter. Lifelong learning and the learning society. London: Routledge, 2006b.

JOSSO, Marie-Christine. Experiência de vida e formação. Lisboa: Educa, 2002

LEFFA, V. (Org.). O Professor de Línguas Estrangeiras: construindo a profissão. 2.ed. Pelotas: Educat, 2001

MIZUKAMI, M. G. N. Aprendizagem da docência: professores formadores. Revista E-Curriculum, São Paulo, v. 1, n. 1, dez. - jul. 2005-2006

MIZUKAMI, Maria da Graça Nicoletti. Escola e desenvolvimento profissional da docência. In: GATTI, Bernadete Angelina et al. (Org.). Por uma política nacional de formação de professores. São Paulo: Editora Unesp, 2013. p. 23-54.

RAJAGOPALAN, K.O ensino de línguas como parte da macro-política linguística. In: GERHARDT, A. F. L. M.; AMORIM, M. A.; CARVALHO, A. M. (Orgs). Linguística Aplicada e Ensino: Língua e Literatura. Campinas: Pontes Editores, 2013.

RAMIREZ, R. A. Histórias de Vida na formação do professor. São Paulo: CEETEPS, 2014.

SACRISTAN, J.G. Educar e conviver na cultura global. Porto Alegre: Artmed, 2002.

Published

2024-06-28

How to Cite

Baumann, P., Salvanini, A. ., Lopes Silva, F., & Avella Ramirez, R. (2024). Lifelong learning and the act of narrating as multiplying elements: Case study of an English language teacher trainer. evista BTecLE, 8(1), 107–123. etrieved from https://revista.cbtecle.com.br/index.php/CBTecLE/article/view/1189

Most read articles by the same author(s)