THE USE OF ICT AS AN INSTRUMENT FOR TEACHING OF THE ENGLISH LANGUAGE: PERSPECTIVES AND CHALLENGES

Authors

  • Bárbara Alves da Rocha FRANCO Etec Angelo Cavalheiro, Serrana – SP, Brasil

Keywords:

ICT, English language, Teaching and learning process

Abstract

The present work deals with the use of Information and Communication Technologies in school, specifically in the teaching of the English Language. The domain of language is considered fundamental nowadays, However, the great majority of students are not really learning this language inside the regular schools due to the descontextualized way of teaching the current programs. To change the reservations, it is necessary to seek alternative means of teaching, aiming at changing a student perspective regarding the subject. Thus, this narrrative seeks to analyse the presence of technological resources in the school, seeking to expose the existing benefits. For this, a research was done in scientific articles and books related to the theme. The study will show that ICT is a reality, and it certainly adds to the process of teaching and learning.

References

ANDRADE, M. Ensino de Língua Inglesa e as Novas Tecnologias: mediações pedagógicas e interação social. Monografia (Aperfeiçoamento/Especialização em Práticas Pedagógicas Interdisciplinares) - Universidade Estadual da Paraíba. 2014.

BARBOSA, A. F.; GARROUX, C.; SENNE, F. J. N. Pesquisa TIC Educação e os desafios para o uso das tecnologias nas escolas de ensino fundamental e médio no Brasil. Revista História Hoje, v. 3, p. 293, 2014.

BÉVORT, E; BELLONI, M.L. Mídia-Educação: conceitos, história e perspectivas. Educação e Sociedade. Campinas: vol.30, n.109, set./dez. 2009.

BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais da Educação Básica – Brasília, MEC, SEB, DICEI, 2013.

DEMO, P. Aprendizagens e novas tecnologias. Revista Brasileira de Docência, Ensino e Pesquisa em Educação Física, V. 1, n. 1, p.53-75, 2009.

MACIEL, C.M. O uso das TIC no processo de ensino aprendizagem da língua inglesa no ensino médio. Trabalho de Conclusão de Curso. Especialização em Tecnologias e da Comunicação aplicadas à Educação – Universidade Federal de Santa Maria. 2009.

MONTEIRO, S. I. C. As TIC como recurso pedagógico no ensino do Inglês a crianças com NEE. 126f. Dissertação (Mestrado em Ciências da Educação) – Escola Superior de Educação João de Deus. 2013.

PONTE, J. P. Tecnologias de informação e comunicação na formação de professores: Que desafios? Revista Ibero-Americana de Educación, n. 24, p. 63-90, 2000.

SALBEGO, N. TIC na Aprendizagem Autônoma de Inglês. Revista Educação, Artes e Inclusão, v. 9, p. 10-33, 2014.

SANTOS, T; BEATO, Z. M. P.. As Tic's e o ensino de línguas. In: 16º Seminário de Iniciação Científica, 2010, Ilhéus. Anais dos Seminário de Iniciação Científica da UESC, 2010.

SOARES-LEITE, W. S. NASCIMENTO-RIBEIRO, C. A. A inclusão das TICs na educação brasileira: problemas e desafios. Revista Internacional de Investigación en Educación, v.5, n.10, p.173-187, 2012.

SOUZA, J. P. A influência das novas tecnologias no ensino aprendizagem da língua inglesa na educação básica. Anais do Congresso de Inovação Pedagógica em Arapiraca/VII Seminário de Estágio. Universidade Federal de Alagoas, 2015.

Published

2018-07-20

How to Cite

FRANCO, B. A. da R. . (2018). THE USE OF ICT AS AN INSTRUMENT FOR TEACHING OF THE ENGLISH LANGUAGE: PERSPECTIVES AND CHALLENGES . evista BTecLE, 2(1), 193–202. etrieved from https://revista.cbtecle.com.br/index.php/CBTecLE/article/view/120