The use of series in the classroom as a resource for English teaching
Keywords:
Teaching and learning, English language, Pedagogical resourcesAbstract
The present work deals with the use of audiovisual resources in the classroom, focusing on the teaching of English Language. Mastering this language is a fundamental skill today, however, most Brazilians have difficulties with that. One of the problems is the teaching in Basic Education, centered in a decontextualized and standardized practice, that, at the end of High School, does not contribute to the learning. It is evident that, in order to achieve progress, alternatives must be sought, allowing a change in the students’ vision and, in that sense, technological resources are a great ally. In this study, the focus is on audiovisual resources, more specifically TV series, which, increasingly popular, allow the approach of what is taught at school to current themes and the student’s reality. A meaningful context is created, which, besides allowing the acquisition of the language, will help in the formation of critical and active citizens.
References
ALMEIDA, R.Q. Aprendendo inglês com séries de TV. Instituto de Desenvolvimento do Potencial Humano, 2009. Disponível em:
<http://www.idph.com.br/conteudos/artigos/novaeducacao/novaeducacao_20090808.ph p#.WWbM5oTytdg/>. Acesso: 02.jul.2017.
BECKER, S.M.K Linguagem audiovisual: um toque para a motivação. Paraná:
Universidade Católica do Paraná, 2008. Disponível em:
<http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/pde/arquivos/1753-8.pdf>. Acesso em:
jul.2017.
GOMES, F.W. B. O uso de filmes legendados como ferramenta para o desenvolvimento da proficiência oral de aprendizes de língua inglesa. Dissertação de mestrado – Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada, Universidade Estadual do Ceará, 2006.
GUMESSON, D.W.B. A utilização de vídeos em aulas de Inglês para o Ensino Médio. Polyphonía, v.21, n.2, 2010.
JOSÉ, E.S.S. A necessidade de despertar nos alunos interesse pelo estudo de língua inglesa nos dias atuais. Letras Escreve – Revista de Estudos Linguísticos e Literários do Curso de Letras-UNIFAP, v.1, n.1, 2011.
LEFFA, V.J. Metodologia do ensino de línguas. In: BOHN, H. I.; VANDRESEN, P. Tópicos em lingüística aplicada: O ensino de línguas estrangeiras. Florianópolis: Ed. da UFSC, p. 211-236, 1988.
, B.M; SILVA, A.B. A dificuldade no aprendizado da Língua Inglesa. Cadernos UniFOA, ed. 10, 2009.
NARCISO, A. Precisamos falar sobre… a popularização das séries de TV no Brasil!, 2016. Disponível em: <http://mixdeseries.com.br/precisamos-falar-sobre-popularizacaohttp://mixdeseries.com.br/precisamos-falar-sobre-popularizacao-das-series-de-tv-no-brasil/das-series-de-tv-no-brasil/>. Acesso em: 01.jul.2017.
OLIVEIRA, O.C. O sentido da interdisciplinaridade no ensino de Inglês como língua estrangeira. Revista Acta Tecnológica, v.11, n. 1, 2016.
POLIDÓRIO, V. O ensino de língua inglesa no Brasil. Travessias: Unioeste online, v. 08, p. 340-346, 2014.
SANTOS, E.S.S. O ensino de língua inglesa no Brasil. BABEL: Revista Eletrônica de Línguas e Literaturas Estrangeiras, n.1, 2011.
SANTOS, G.N; ANDRADE, M.R.M. O ensino de língua inglesa e a identidade de classe social: alguns apontamentos. Trabalhos em linguística aplicada, v.55, n.3, Campinas, 2016.
SANTOS, R. S. M. Contextualizar: o ensino da Língua Inglesa com
interdisciplinaridade. In: V Encontro de iniciação à docência da UEPB/ III Encontro de formação de professores da Educação Básica, 2015, Campina Grande. Anais V ENID / UEPB. Campina Grande: Realize, 2015. v. 1., p. 00-00.
UPHOFF, D. A história dos métodos de ensino de inglês no Brasil. In BOLOGNINI, C. Z. (Org.). Discurso e ensino: a língua inglesa na escola. Campinas, Mercado de Letras, 2007.