The formation of socio-emotional skills as a strategy for the development of foreign language: a new look at activities’ proposal

Authors

  • Bárbara Alves da Rocha FRANCO Etec Ângelo Cavaleiro, Serrana/SP, Brasil
  • Sidnei Antônio PEREIRA Filho Etec Lins, Lins/SP, Brasil

Keywords:

Socio-emotional competences, English language, Teaching and learning, Methodologies, Curriculum Policies

Abstract

The article encompasses socio-emotional skills in English teaching, highlighting its importance and means of insertion in teaching practice. We sought to verify the impact on student development when these skills are worked on, so that the student acquires better attitudes and skills. The study is justified by the fact that the world requires innovative views, especially in the educational context and that traditional teaching models no longer meet these demands. To this end, the influence of these skills was verified through the literature, with authors such as Abed and Alzina. Then, videoconferences were held, during which activities related to the theme were held. Subsequently, the students recorded videos focused on the issue of emotions. In the end, it was concluded that socioemotional skills are essential in the educational process and help the student in his trajectory of understanding and emotional conduct, inside and outside the school.

References

ALZINA, R. Educación y bienestar. Barcelona: Editoral Práxis, S.A. 2000.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNC C_20dez_site.pdf. Acesso em: 25 Ago 2020.

COMELLI, F.A.M. A formação docente e o estímulo às competências socioemocionais na aprendizagem de Matemática e Ciências da Natureza. 2016. XX Encontro Brasileiro de Estudantes de Pós-Graduação em Educação Matemática (EBRAPEM). Anais do XX EBRAPEM. 2016.

LERNAN, A.T.; A.L. MANRIQUE. Competências Socioemocionais: Reflexão sobre o Ensino e Aprendizagem sob a ótica da conscienciosidade. 2016. XII Encontro Nacional de Educação Matemática (ENEM). Anais do XII ENEM. 2016.

RÊGO, C.; N. ROCHA. Avaliando a educação emocional: subsídios para um repensar da sala de aula. Ensaio: Avaliação de políticas públicas educacionais, Rio de Janeiro, v. 17, n. 62, p. 135-152, 2009.

SANTOS, J. O. Educação emocional na escola: a emoção na sala de aula. Salvador: Faculdade Castro Alves, 2000.

SANTOS, D.; R. PRIMI. Desenvolvimento socioemocional e aprendizado escolar: uma proposta de mensuração para apoiar políticas públicas. São Paulo: Instituto Ayrton Senna, 2014.

SILVA, G.A. A educação emocional e o preparo do profissional docente. 2012. Artigo.

Disponível online em:

https://www.cairu.br/revista/arquivos/artigos/2012_2/1_educacao_emocional_preparo_ profissional_docente_gidelia_silva_p_5_15.pdf. Acesso em: 28 ago. 2020.

VALE, V. Do tecer ao remendar: os fios da competência sócio-emocional. Exedra Journal, Coimbra, n.2, p.129-146, 2009.

WELP, A.K.S. A ansiedade e o aprendizado de língua estrangeira. Letras de Hoje, Porto Alegre, v. 44, n. 3, p. 70-77, jul./set. 2009.

Published

2020-12-21

How to Cite

FRANCO, B. A. da R. ., & PEREIRA Filho , S. A. (2020). The formation of socio-emotional skills as a strategy for the development of foreign language: a new look at activities’ proposal . evista BTecLE, 4(2), 02–11. etrieved from https://revista.cbtecle.com.br/index.php/CBTecLE/article/view/292