EXAMES DE PROFICIÊNCIA NO ENSINO SUPERIOR TECNOLÓGICO: RESULTADOS COMPARATIVOS EM DOIS MOMENTOS

Authors

  • Marlucy Maria da Silveira RIBEIRO Faculdade de Tecnologia (FATEC) Campinas, SP
  • Magali BARÇANTE Faculdade de Tecnologia (FATEC) Indaiatuba, SP e Universidade de Brasília (UnB)

Keywords:

Evaluation, English Language, Technology Courses

Abstract

This paper presents the results of the English placement test, given to students entering the College of Technology of the State Center of Technological Education Paula Souza (CEETEPS), compared with the results obtained in an international examination of English that evaluates communication in situations geared to the labor market. The English placement test is developed and maintained by the Commission of Leveling Test Preparation (CETEN) of CEETEPS. Through comparative analysis it was possible to evaluate students achievement over five (5) semesters of the English Language discipline in the technological higher education courses of the Faculty of Indaiatuba. There was a significant increase of knowledge in English, which can be attributed to the application of the examination leveling and the involvement of the entire team of English teachers.

References

ALDERSON, J. C, CHAPMAN, C., WALL, D. Language test construction and evaluation. Cambridge: CUP, 1995.

BACHMAN, L. F. e PALMER, A. S. Language Testing in Practice. Oxford: Oxford, 1996.

BACHMAN, L. F. Fundamental Considerations in Language Testing. Oxford: OUP.

HUGHES, A. Testing for language teachers. Cambridge: CUP, 1989.

SHOHAMY, E. Beyond proficiency testing: a diagnostic feedback testing model for assessing foreign language learning. ModernLanguageJournal, 76,1992.

MARTINS, T. H. B. Subsídios para a elaboração de um exame de proficiência para professores de inglês. Dissertação de mestrado. Campinas: UNICAMP, 2005.

___ . Análise e validação de um teste de classificação em inglês: um estudo de caso em cursos superiores de tecnologia. Tese de doutorado: Universidade de São Paulo, 2013.

MUNHOZ, R. C. Marketing de serviços: impacto acadêmico e inclusão social de um exame de proficiência de inglês (CETEN) na Faculdade de Tecnologia de Indaiatuba. 2014. (http://www.fatecid.com.br/biblioteca/monografias/monografia910.pdf)

SCARAMUCCI, M.V. R. Validade e conseqüências sociais das avaliações em contextos de ensino de línguas. LinguarumArena, v. 2, p. 121-137, 2011.

_____. Efeito retroativo da avaliação no ensino/aprendizagem de línguas: o estado da arte. TLA, Campinas, 43 (2):203-226, 2004.

SCHLATTER, M., GARCEZ, P. de M. e SCARAMUCCI, M. V. R. O papel da interação na pesquisa sobre aquisição e uso de língua estrangeira: implicações para o ensino e para a avaliação. Letras de Hoje, 39 (3), 2004.

Published

2017-07-15

How to Cite

RIBEIRO, M. M. da S. ., & BARÇANTE, M. (2017). EXAMES DE PROFICIÊNCIA NO ENSINO SUPERIOR TECNOLÓGICO: RESULTADOS COMPARATIVOS EM DOIS MOMENTOS . evista BTecLE, 1(1), 345–359. etrieved from https://revista.cbtecle.com.br/index.php/CBTecLE/article/view/1029