EMI IN TECHNOLOGICAL EDUCATION: REFLECTIONS AND ONLINE COURSES PLANNING

EMI IN TECHNOLOGICAL EDUCATION: REFLECTIONS AND ONLINE COURSES PLANNING

Authors

  • Magali Barçante

Keywords:

Higher education; English; Teacher education; Online courses

Abstract

This article describes the motivation, design and implementation of courses in English as a Medium of Instruction (EMI), offered online to teachers at the Centro Estadual de Educação Tecnológica (CEETEPS), in order to, based on specific literature and discussion, implement EMI classes in the disciplines taught by them. However, it is worth noting that the modules presented here were taken from the last 40-hour course, offered in the first semester of 2022. In order to bring accurate understanding to the reader, relevant parts of the modules were selected, which are subdivided into pages and forums. The process and final remarks presented in this article have pointed out the potential that EMI classes can bring to the internationalization scenario, since in the courses not only methodological and linguistic issues are addressed, but, prior to that, the reflection of what implementing classes in a foreign language may imply.

References

ABREU-e-LIMA, D. M.; MORAES FILHO, W. B.; BARBOSA, W. J. C.; BLUM, A. S. O Programa Inglês sem Fronteiras e a Política de Incentivo à Internacionalização do Ensino Superior Brasileiro. Em: Simone Sarmento, Denise Martins Abreu-e-Lima, Waldenor barros Moraes Filho (Orgs.). Do Inglês sem Fronteiras ao Idiomas sem Fronteiras: a construção de uma política linguística para a internacionalização. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2016.

ALMEIDA FILHO, J. C. P. de Aspectos da Formação de Professores de Línguas: pressupostos de área, práticas e representação. Campinas: pontes, 2022.

ANDREOTTI, V.O.; PEREIRA, R. S.; EDMUNDO, E. S. G.; ARAÚJO, F. Internacionalização da Educação Brasileira: possibilidades, paradoxos e desafios. Em José Marcelo Freitas de Luna (org.). Internacionalização do currículo: educação, interculturalidade, cidadania global. Campinas: Pontes, 2018.

BARÇANTE, M. Planejamento e Implementação de Curso Online CLIL no Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza: vislumbrando EMI. Revista CBTecLE, v.1, n.2, 2020.

BAUMVOL, L. K. O uso do inglês como meio de instrução no contexto do ensino superior brasileiro: percepções de docentes. (2016). Disponível online em: https://www.researchgate.net/publication/314245587. Acesso em 18 de setembro de 2022.

CLIFFORD, V. A. Exploring Internationalization of the Curriculum Through the Lens of Global Citizenship. Em José Marcelo Freitas de Luna (org.). Internacionalização do currículo: educação, interculturalidade, cidadania global. Campinas: Pontes, 2018.

COYLE, D; HOOD, P.; MARSH, D. CLIL: Content and Language Integrated Learning. CUP, 2013.

DAFOUZ, E. e SÁNCHEZ-GARCÍA, D. ‘Does everybody understand?’ Teacher questions across disciplines in English-mediated university lectures: An exploratory study. Language Value, December 2013, Volume 5, Number 1 pp. 129-151.

DEARDEN, J. EMI (and CLIL) – a growing global trend (2017). Disponível online em: https://oupeltglobalblog.com/2017/02/02/emi-and-clil-a-growing-global-trend/. Acesso em 18 de setembro de 2022.

DEARDEN, J. English Medium Instruction: a growing global phenomenon. (2016) Disponível online em: https://www.researchgate.net/publication/309230956_English_medium_Instruction_A_Growing_Global_Phenomenon. Acesso em 18 de setembro de 2022.

EL KADRI, M. S. e GIMENEZ. T. Formando professores de inglês para o contexto do inglês como língua franca. Acta Scientiarum. Language and Culture. Maringá, v. 35, n. 2, p. 125-133, Apr.- June, 2013.

IGNÁCIO, F. O Inglês como Meio de Instrução (EMI) Na Educação Profissional: possibilidades e desafios para a formação docente. Dissertação de Mestrado. São Paulo: Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza, 2022.

IGNÁCIO, F.; RAMIREZ, R. A.; DITTA, A. W. C.; DE MATOS, T. Política Linguística: possibilidades para a implementação do inglês como meio de instrução no CEETEPS. Revista CBTecLE, v. 1, n. 2, 2021.

IGNÁCIO, F.; RAMIREZ, R. A.; PETEROSSI, H. G.; SANCHES, B. G. O. EMI: Uma Experiência no Ensino Superior Tecnológico. SANCHES. Revista CBTecLE, v.1, n.2, 2020.

LEAL, F. G.; MORAES, M. C. B. Internacionalização do currículo: um olhar crítico fundamentado no pensamento complexo. Em José Marcelo Freitas de Luna (org.). Internacionalização do currículo: educação, interculturalidade, cidadania global. Campinas: Pontes, 2018.

MARTINEZ, R. English as Medium of Instruction (EMI) in Brazilian Higher Education: Challenges and Opportunities. (2016). Disponível online em: https://www.researchgate.net/publication/318487508. Acesso em 18 de setembro de 2022.

Published

2022-12-30

How to Cite

Barçante, M. (2022). EMI IN TECHNOLOGICAL EDUCATION: REFLECTIONS AND ONLINE COURSES PLANNING: EMI IN TECHNOLOGICAL EDUCATION: REFLECTIONS AND ONLINE COURSES PLANNING. evista BTecLE, 6(2), 172–186. etrieved from https://revista.cbtecle.com.br/index.php/CBTecLE/article/view/1089

Issue

Section

ENGLISH AS A MEDIUM OF INSTRUCTION