COMPUTER MEDIATED COMMUNICATION AND IMPROVEMENT IN THE WRITTEN ABILITY

Authors

  • Fabio Madeira

Keywords:

1. Escrita; Comunicação Eletrônica; Precisão Linguística

Abstract

This is a discussion about ESP English for Specific Purpose. It discusses the use of written communication through internet, in English as a foreign language, and the results in improving linguistic accuracy in the target language. The debate is about the results of a research conducted in UNICAMP –  Universidade Estadual de Campinas, in which a Brazilian cartoonist with  low proficiency level language presented and discussed his work with native speakers of English. His intention was  making them understand his cartoons and getting a translation for them. The texts resulted from this interaction were  analised here in terms of improvement in linguistic accuracy.

References

ALDERSON, C.J., WALL, D., e CLAPHAIM C. Language Test Construction and Evaluation.

Cambridge: Cambridge University Press. 1996. 324p ALMEIDA FILHO, J.C.P. Dimensões comunicativas no ensino de línguas. Campinas: Pontes, 2013. 109p. BACHMAN L. F. & PALMER A. S. Language Testing in Practice – Designing and Developing Useful Language Tests. Oxford University Press. 1996. 377p. BIESENBACH-LUCAS S. & D. WEASENFORTH. E-Mail And Word Processing In The ESL Classroom: How The Medium Affects The Message. Language Learning & Technology, vol. 5, nº 1. 2001. p. 135-165. CHAFE, W. Discourse, Consciousness, and Time. The flow and Displacement of Conscious Experience in Speaking and Writing. The University of Chicago Press, 1995. 392 p. COUNCIL OF EUROPE. New common European framework of reference for languages: learning, teaching, assessment. Companion volume with new descriptors. Disponível em https://rm.coe.int/cefr-companion-volume-with-new-descriptors-2018/1680787989. 2018. Acesso em 12 abril 2023. DUDLEY-EVANS, T.; STOHN, M. Developments in English for specific purposes: a multi-disciplinary approach. 13. ed. Cambridge: Cambridge University Press. 2011. 320p. DOUGHTY, C. & VARELLA, E. Communicative Focus on Form. In: Doughty, C. & Williams, J. (org.) – In Focus on Form in Classroom Second Language Acquisition. Cambridge: Cambridge University Press.1998. p. 114-138. ELLIS, R. Second language acquisition. Oxford: Oxford University Press, 2000. 147p. FULCHER, G. Practical Language Testing. London: Hodder Education. ISBN: 987-0340984482. 2010. 352 p. DOUGHTY, C. & VARELLA, E. Communicative Focus on Form. In: Doughty, C. & Williams, J. (org.) - Focus on Form in Classroom Second Language Acquisition. Cambridge: Cambridge University Press. 1998. p. 114-138 HALLIDAY, M. A . K. Spoken and Written language – Oxford University Press. 1985. 109 HULSTIJN, J.H. Language Proficiency in native and nonnative speakers: an agenda for research and suggestions for second-language assessment. Language Assessment Quarterly, 8. 2011. p 229-249. KRASHEN, S. Principles and practice in second language acquisition. California. University of Southern California, Pergamon Press, 1982. 209p. LEFFA, V. J. Língua estrangeira. Ensino e aprendizagem. Vilson J. Leffa. - Pelotas: EDUCAT. 2016. 324p. LONG M. H. Task, Group, and Task-Group Interactions. University of Hawaii Working Papers. ESL, vol. 8, n.2, 1989 MADEIRA, F. Entrevistas de emprego e candidatos, no contexto de ensino tecnológico: inglês técnico , inglês geral e algo mais Revista CBTecLE - Revista do Congresso Brasileiro de Línguas Estrangeiras na Formação Técnica e Tecnológica. 2017. p. 319-332. MADEIRA, F. (2015). A avaliação da produção oral em língua inglesa de candidatos a empregos: instrumentos utilizados e julgamento dos avaliadores. Relatório de pós-doutoramento entregue ao Instituto de Estudos Da Linguagem, em outubro de 2015. MADEIRA, F. Alguns comentários sobre as modalidades de uso da língua – escrita, fala e escrita em tempo real. Caderno de Estudos Lingüísticos. Campinas, 46(1): 2004.p.71-83. Jan./Jun. MADEIRA, F. A comunicação em língua estrangeira mediada pelo computador: o impacto na precisão. Revista Humanidades - série Letras. n. 1. 2003a. p. 49-67. MADEIRA, F. O ensino da forma - retomada a discussão entre os pesquisadores da área de aquisição de língua estrangeira. Trabalhos em Lingüística Aplicada, (41): 2003b. p. 105-107. MADEIRA, F. A comunicação em língua estrangeira mediada pelo computador: o impacto da precisão. Dissertação (Mestrado no Instituto de Estudos da Linguagem, da Universidade Estadual de Campinas). Agosto de 2001 MARCUSCHI, L. A. Contextualização e Explicitude na Relação entre Fala e Escrita. Conferência apresentada no I Encontro Nacional Sobre Língua Falada e Ensino, UFAL, Maceió, 14-18 de março de 1994. MARCHUSCHI, L. A. Oralidade e Escrita. Conferência dada no 1o Colóquio Franco-Brasileiro sobre Linguagem e Educação – UFRN, Natal, 26-28 de junho de 1995. PICA, T. Research on Negotiation: What does it reveal about second-language learning conditions, processes and outcomes? Language Learning, n.44 (3) 1994.p. 493-527.POSSENTI, S. Descaminhos da hipercorreção. Língua Portuguesa, v.9. 2014. p. 56-57. RAMOS, R. 2002. Palestra dada em aula de Inglês para Fins Específicos no Instituto de Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem, na Pontifício Universidade Católica de São Paulo. SHOHAMY, E. 2001. The Power of Tests. Pearson Education ESL. 208p. SIGNORINI, I. 2014. Palestra dada em aula orientação para tese de pós-doutoramento, no Instituto de Estudos da Linguagem, na Universidade Estadual de Campinas. SOUSA, H. F.; LIMA, F. R. Os desafios docentes e as contribuições das tecnologias educacionais no ensino e aprendizagem de língua inglesa: cenários contemporâneos. Revista Entre Línguas. Araraquara. v. 4, no 2, jul./dez. 2018. p. 218-235. WARSCHAUER, M. Computer-Mediated Collaborative Learning: Theory and Practice. The Modern Language Journal, n. 81, IV, 1997. p. 470-481,

Published

2023-06-30

How to Cite

Madeira, F. (2023). COMPUTER MEDIATED COMMUNICATION AND IMPROVEMENT IN THE WRITTEN ABILITY. evista BTecLE, 7(1), 010–024. etrieved from https://revista.cbtecle.com.br/index.php/CBTecLE/article/view/1127