METODOLOGIAS ATIVAS E MATERIAL DIDÁTICO DE INGLÊS NO ENSINO SUPERIOR TECNOLÓGICO: PERCEPÇÕES DE GRADUANDOS ACERCA DE SUAS APRENDIZAGENS
Keywords:
Didactic material; Active methodologies; English language; Students' perception.Abstract
The changes in contemporary education have reflected the recognition of the importance of promoting autonomy and student protagonism in the learning process, taking into consideration not only the knowledge of subject content but also the development of new competencies, skills, and attitudes. Consequently, there is an increasing encouragement of the use of active teaching methodologies. Based on these premises, two instructors from the Faculty of Technology in São José dos Campos developed an alternative teaching material to be used during English classes. The objective of this work was to assess students' perception regarding the results obtained with this material. To conduct this study, a selected group of undergraduate students was invited to respond to a questionnaire consisting of five open-ended questions. This data collection instrument allowed for the gathering of both positive and negative impressions from students, as well as suggestions to improve and motivate their communicative and investigative autonomy and performance. The results obtained indicate that the use of this new material facilitates communication and interaction among students and with the content and objectives proposed in the activities, contributing to the success of learning.
References
BRITO, Cristiane C. de P.; SILVEIRA, Pedro H. 2018. Ensino e autoria: sobre a elaboração de material didático para um curso de produção oral no programa IsF. Olhares e Trilhas, Uberlândia, vol. 20, n. 3, set/dez. Disponível em https://www.semanticscholar.org/reader/dc928e4989380f2689d0751b4a83b9152e4eb4a3. Acesso em 28/09/2023.
CAMARGO, Fausto.; DAROS, Thuinie. 2018. A sala de aula inovadora: estratégias pedagógicas para fomentar o aprendizado ativo. 1. ed. Porto Alegre: Penso.
CASTELLAR, S. M. V.; MORAES, J. V. 2016. Metodologias ativas: Introdução. São Paulo: FTD.
COLVARA, Jonas dos S.; SANTO, Eniel do E. 2019. Metodologias ativas no ensino superior: o hibridismo da sala de aula invertida. Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância, v. 18, n. 1.doi:http:// dx.doi.org/10.17143/ rbaad.v18i1.325. Disponível em: https://abed.emnuvens.com.br/RBAAD/article/view/325/306. Acesso em 11/09/2023.
GRIGOLETTO, M. 1999. Seções de leitura no livro didático de língua estrangeira: lugar de interpretação? In: CORACINI, M. J. R. F. (org.). Interpretação, autoria e legitimação do livro didático. Campinas: Pontes, p. 79-91.
MORÁN, José. 2015. Mudando a educação com metodologias ativas. In: SOUZA, Carlos A. de; MORALES, Ofélia E. T. (orgs.)Coleção Mídias Contemporâneas. Convergências Midiáticas, Educação e Cidadania: aproximações jovens. Vol. II. Ponta Grossa: UEPG/PROEX, p. 15-33.
_____________. 2019.Metodologias Ativas de Bolso: como os alunos podem aprender de forma ativa, simplificada e profunda. São Paulo: Editora do Brasil.
XAVIER, Rosely P. ; SOUZA, Daniele T. 2008. O que os alunos pensam sobre o livro didático de inglês. Trabalhos em Linguística Aplicada. 47(1), junho. Disponível em:https://www.scielo.br/j/tla/a/yCdhrgQFpsj6grKwLPQBFQr/. Acesso em 11/09/2023.