Planning and Implementing an Online CLIL Course at Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza: glimpsing EMI

Authors

  • Magali BARÇANTE Faculdade de Tecnologia de Indaiatuba, Indaiatuba, Brasil; Universidade de Brasília, Brasília, Brasil

Keywords:

CLIL, EMI, Technological Education

Abstract

This article describes the process and results of an online 40-hour pilotcourse of CLIL (Content and Language Integrated Learning) offered by Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza (CEETEPS) to Fatec (Faculdade de Tecnologia) subject area teachers in 2019, named Aprendizagem integrada de conteúdos e de língua estrangeira na educação superior tecnológica. We will describe the motivation for the development of the pilot course, the methodology used and the modules planning. We concluded that in the context of technologial education, in the process of internationalization, an EMI course would be more appropriate due to the fact that CLIL tends to give greater importance to explicit knowledge of the language while in EMI contexts the focal point is on learning the subject. This led us to design and implement an online EMI course for Fatec and ETEC (Escola Técnica) subject teachers in the second semestre of 2019.

References

DEARDEN, J. EMI (and CLIL) – a growing global trend. Disponível online em: https://oupeltglobalblog.com/2017/02/02/emi-and-clil-a-growing-global-trend/. Acesso em: 01 de junho de 2020.

COYLE, D.; HOOD, P.; e MARSH, D. 2013. CLIL: Content and Language Integrated Learning. CUP.

GAIL, T. 2014. CLIL in higher education: the (perfect?) crossroads of ESP and didactic reflection. La Revue du Geras, Asp.

GIMENEZ, T. 2019. Language ideologies and English as a Medium of Instruction: language policy enactment in Brazilian universities. In: Kyria Rebeca Finardi (org.). English in the South. Londrina: EDUEL, p.51-74.

GUIMARÃES, R.M.; JAMISON, K. G. e BARÇANTE, M. 2018. CLIL: entendendo suas fronteiras, variações e aplicações em planejamento de unidades didáticas. In: Rita de Cássia Barbirato; Vera Lúcia Teixeira da Silva. (Org.). Planejamento de cursos de línguas: traçando rotas, explorando caminhos. 1ed. Campinas: Pontes, v.2, p. 49-74.

SARMENTO, S.; ABREU-E-LIMA, D.M., MORAES FILHO, W. 2016. Apresentação. In: Sarmento, S; Abreu-e-Lima, D.M.; Moraes, W.M. (Org.). Do Inglês sem Fronteiras ao Idiomas sem Fronteiras: A construção de uma política linguística para a internacionalização. 1ed.Belo Horizonte: Editora UFMG.

Published

2020-12-21

How to Cite

BARÇANTE, M. (2020). Planning and Implementing an Online CLIL Course at Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza: glimpsing EMI . evista BTecLE, 4(2), 116–126. etrieved from https://revista.cbtecle.com.br/index.php/CBTecLE/article/view/281