AVALIAÇÃO EM MOVIMENTO: DO DESEMPENHO DO ALUNO À REFLEXÃO NA PRÁTICA PEDAGÓGICA

Authors

  • Ana Maria Pereira
  • Lise Virgínia Vieira de Azevedo
  • Rubens Fernando de Souza Lopes Mestre e doutorando em Linguística Aplicada (PUC-SP). Professor no Instituto Federal de São Paulo, câmpus de Jacareí
  • Teresinha de Fátima Nogueira Mestre em Educação. Professora na FATEC de São José dos Campos

Keywords:

Evaluation, Proficiency Exam, Reflective Teaching

Abstract

One of the ways companies use to evaluate the proficiency of English of their employees or candidates in their selection process is through proficiency exams. Following this trend, English professors of Faculdade de Tecnologia Jéssen Vidal de São José dos Campos (FATEC) designed a test named ‘Exame de Verificação de Aprendizagem’ - EVA, a learning verification exam, comprising reading and listening questions, based on the content of the adopted book. In addition to checking how students are learning the content, it also aims to prepare them to take proficiency exams. The result has been used as feedback for teachers and students. Thus, the purpose of this article is to describe a process of evaluation, initially, classificatory, which, over time, acquired a formative aspect due to the need to create a significant subsidiary instrument of educational practice. As support for this study, we used the concepts of evaluation proposed by Luckesi (2002; 2004), Fernandes (2009) Vygotsky (1999), and Méndez (2002), and Perrenoud’s (2002) thoughts on the reflective teacher practice. For this research, which we characterize as a case study, a sample was chosen and we present the result of exam questions applied to the Industrial Production Management course in the second and fourth semesters. The exam consists of 80 questions, some of listening, subdivided into four sections with increasing level of difficulty, and others of reading, following the same pattern. We analyzed two questions in each subdivision, the largest number of mistakes and successes as criteria for their selection. The results indicate that the successes are due to lexical domain and listening situations explored in class. The mistakes were more present in questions that required inference by the student. This analysis gives us subsidies for reflection on our teaching practice and its transformation.

References

ÁLVAREZ MÉNDEZ, J. M. Avaliar para conhecer, examinar para excluir. Porto Alegre: Artmed, 2002.

AZEVEDO, Lise V. V. As concepções e estratégias de professores de língua inglesa para o desenvolvimento do senso crítico dos alunos. Dissertação de Mestrado. Taubaté: UNITAU, 2003.

BACHMAN, Lyle F. Fundamental considerations in Language Testing. Oxford Applied Linguistics. Oxford: Oxford University Press, 1990.

BLOMMAERT, J. & BACKUS, Ad. Repertoires revisited: ‘Knowing language’ in Superdiversity. Working Papers in Urban Language & Literacies. Paper 67. London: Tilburg University and king’s College, 2011. Disponível em: www.kcl.ac.uk/ldc. Acesso em 12 de novembro de 2016.

CRESWELL, John W. Projeto de pesquisa: métodos qualitativos, quantitativo e misto. Porto Alegre: Artmed, 2007.

________ . Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches. (3rd ed.) Thousand Oaks, CA: Sage, 2013.

DEWEY, John. Como pensamos. 3ª ed. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1959.

FERNANDES, Domingos. Avaliar para aprender: fundamentos, práticas e políticas. São Paulo: Editora UNESP, 2009.

KRAEMER, Maria Elizabeth Pereira. Avaliação da aprendizagem como processo construtivo de um novo fazer. Avaliação, Campinas; Sorocaba, SP. v. 10, n. 2 (2005). Classificação "Qualis - A1". ISSN: 1414-4077. ISSN Eletrônico: 1982-5765.

LUCKESI, C. C. Considerações gerais sobre a avaliação no cotidiano escolar. Entrevista concedida à Aprender a Fazer, publicada em IP – Impressão Pedagógica, Editora Gráfica Expoente. Curitiba, PR, nº 36, p. 4-6, 2004.

_________ . Avaliação da aprendizagem escolar. 13º ed. São Paulo: Cortez, 2002.

PERRENOUD, Philippe. Avaliação: da excelência à regulação das aprendizagens-entre duas lógicas. Porto Alegre: Artmed, 1999.

_________ . A Prática Reflexiva no Ofício de Professor: Profissionalização e Razão Pedagógicas. Porto Alegre: Artmed, 2002.

VYGOTSKY, Lev S. Pensamento e Linguagem. 2ª ed. São Paulo: Martins Fontes, 1999.

________ . A Formação Social da Mente. São Paulo: Martins Fontes, 1987.

Published

2017-07-15

How to Cite

Pereira, A. M. ., Azevedo, L. V. V. de ., Lopes, R. F. de S. ., & Nogueira, T. de F. . (2017). AVALIAÇÃO EM MOVIMENTO: DO DESEMPENHO DO ALUNO À REFLEXÃO NA PRÁTICA PEDAGÓGICA . evista BTecLE, 1(1), 188–213. etrieved from https://revista.cbtecle.com.br/index.php/CBTecLE/article/view/1020

Most read articles by the same author(s)