An invitation to the Reflection on Pedagogical Practices Based on the Affect- Cognition Relation

Authors

  • Lise Virgínia Vieira de Azevedo FATEC Professor Jessen Vidal – São José dos Campos
  • Rubens Fernando de Souza Lopes Instituto Federal de São Paulo – Câmpus Jacareí
  • Teresinha de Fátima Nogueira FATEC Professor Jessen Vidal – São José dos Campos

Keywords:

Affect-cognition, Reflection, Transdisciplinarity

Abstract

This paper aims to address the issue of affectivity as an inherent factor in the development of technical college students. For this purpose, authors who discuss the relation between affection and cognition in the teaching-learning process, such as Vygotsky (1934), Imai (2010), Silva e Abud (2007) were studied in this bibliographic research (GIL, 2008). We also elucidate the need for a reflexive attitude from the teacher so that he/she can propose classroom practices which make it possible to understand the student in his/her totality. Besides, we briefly discuss how a transdisciplinary approach can pave the way for more humanized education. In our view, teachers/professors prepared to understand issues related to the affective domain have the possibility to plan practices which are relevant to the reality and needs of their students.

References

ARAÚJO, A. B. de. Educação Tecnológica para a Indústria Brasileira. Revista Brasileira de Educação Profissional e Tecnológica. Brasília, DF: 2008. Disponível em http://portal.mec.gov.br/setec/arquivos/pdf3/rev_brasileira.pdf Acesso em 19/07/2017.

AZEVEDO, L.; LOPES, R. F. S.; NOGUEIRA, T. F., PEREIRA, A. M. Avaliação em movimento: do desempenho do aluno à reflexão da prática pedagógica. In LínguaTec. vol. 1, n. 2, novembro de 2016. (p. 23-51).

CASTRO, S. T. R. de. O desenvolvimento do componente afetivo da aprendizagem de língua estrangeira em cursos de Letras: fator crucial para a formação do futuro professor. In Cognição, Afetividade e linguagem. Orgs: E. R. da Silva, E.Y. Uyeno, M. J. M. Abud. Taubaté, SP: Cabral Editora e Livraria Universitária, 2007.

EINSTEIN, A. Como vejo o mundo. 7ª ed. Rio de Janeiro, RJ: Nova Fronteira, 1981.

FREIRE, P. Educação e Mudança. 14ª ed., Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1988.

_______. Pedagogia do Oprimido. 12ª ed., Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983.

Guia do Estudante – Curso Tecnológico ou tradicional? Publicado em 14 de agosto de 2012, por Carolina Vellei. Disponível em https://guiadoestudante.abril.com.br/universidades/curso-tecnologico-ou-tradicional. Acesso em 12/07/2017.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2008. Atlas,

HOLZMAN, L. (no prelo). The overweight brain: how our obsession with knowing keeps us from getting smart enough to make a better world. Disponível em: Table of Contents (The Overweight Brain). Acesso em 30/09/2017.

IMAI, I. Emotions in SLA: New insights from collaborative learning for an EFL classroom. The Modern Language Journal, 94, ii, 278-292, 2010.

Ministério da Educação (MEC). Disponível em

http://portal.mec.gov.br/component/content/article?id=13146:um-curso-tecnologico-euma-graduacao. Acesso em 12/07/2017.

MORAES, M. C. O paradigma Educacional Emergente. Campinas, SP: Papirus, 1997.

MORIN, E. Os sete saberes necessários à educação do futuro. 4ª ed. São Paulo: Cortez: Brasília UNESCO, 2001a.

NICOLAU. M. L. M. A criança, o adolescente e o adulto: diferentes matizes afetivos, diante do processo de construção do conhecimento. O papel das imediações pelos pares, professores e familiares. In Cognição, Afetividade e linguagem. Orgs: E. R. da Silva, E.Y. Uyeno, M. J. M. Abud. Taubaté, SP: Cabral Editora e Livraria Universitária, 2007.

NICOLESCU, B. A prática da transdisciplinaridade. In Educação e transdisciplinaridade. B. NICOLESCU et. al. Tradução de Judite Vero, Maria F. de Mello e Américo Sommerman - Brasília: Unesco 2000. (Edições UNESCO)

PERRENOUD, P. A Prática Reflexiva no Ofício de Professor: profissionalização e razão pedagógica. Porto Alegre, RS: Artmed, 2002.

SILVA, E. R. da. Implicações da visão transdisciplinar na educação. In Caminhos para a construção da prática docente. IN Caminhos para a construção da prática docente. Orgs: E. R. da Silva e M. A. G. Lopes-Rossi. Taubaté, SP: Cabral Editora e Livraria Universitária, 2003.

______ e ABUD, Maria José M. Representações discentes acerca do bom professor: as características de personalidade como “tecnologia de trabalho” na relação pedagógica. In Cognição, Afetividade e linguagem. Orgs: E. R. da Silva, E.Y. Uyeno, M. J. M. Abud. Taubaté, SP: Cabral Editora e Livraria Universitária, 2007.

SWAIN, M. The inseparability of cognition and emotion in second language learning. Lang. Teach., 46.2, 195-207. doi:10.1017/S0261444811000486, 2013.

VERAS, R. da S.; FERREIRA, S. P. A. A afetividade na relação professor-aluno e suas implicações na aprendizagem, em contexto universitário. Educar em Revista, Curitiba, Brasil, n. 38, p. 219-235, set./dez. 2010. Editora UFPR.

VYGOTSKY, L. S. Pensamento e Linguagem. São Paulo, SP: Martins Fontes, 1999.

_________. The Vygotsky Reader. ed. Rene van der Veer and Jaan Valsiner. Disponível em <https://www.marxists.org/archive/vygotsky/works/1934/environment.htm>.

Acesso em 29 set.2017.

Published

2017-12-20

How to Cite

Azevedo, L. V. V. de ., Lopes, R. F. de S. ., & Nogueira, T. de F. . (2017). An invitation to the Reflection on Pedagogical Practices Based on the Affect- Cognition Relation . evista BTecLE, 1(2), 209–221. etrieved from https://revista.cbtecle.com.br/index.php/CBTecLE/article/view/1063

Most read articles by the same author(s)