TEACHER EDUCATION IN EFL: KNOWLEDGE FROM A COLLABORATIVE GROUP OF WORK
Keywords:
Teacher Education. EFL. Narrative Inquiry. Collaborative groupAbstract
This article considers teachers as producers of knowledge, which derives not only from their practical experience but also from a critical reflection upon it. A group of English as a Foreign Language (EFL) professors from a public state university in São Paulo-Brazil, gathered together for eight months and formed a collaborative group of study, from which a professional landscape of knowledge was created. Of special interest to this study are the contributions concerning the role and identity of the discipline taught (English). In terms of methodology, the study resorts to narrative inquiry by making use of the professors´ collective narratives and individual ones (life histories). The rounding off includes some reflections on the ability of producing knowledge collaboratively and its influence on teachers´education.
References
ANDERSON, Gary.; HERR, Kathryn. The New Paradigm Wars: Is there Room for Rigourous Practitioner Knowledge in Schools and Universities?, Educational Researcher, v.28,n.5, 1999. disponível em: < http://edr.sagepub.com/content/28/5/12.extract > acesso em:19 set.2015
COCHRAN-SMITH, Marilyn.; LYTLE,Susan. Inquiry as Stance .New York: Teachers College Press,2009.
CLANDININ, D.Jean.; CONNELLY,F.Michael. Teacher´s professional knowledge landscapes. Educational Researcher, vol.25,n.3,1996.disponível em:< http://journals.sagepub.com/doi/abs/10.3102/0013189X025003024?journalCode=edra > acesso em. 05.mar.2017
CLANDININ. D.J.; CONNELLY,F.Michael. Pesquisa Narrativa.2ª.ed, edUFU. Uberlândia, 2015
CLANDININ, D.J. .; ROSIEK,Jerry. Mapping a Landscape of narrative Inquiry. In CLANDININ, D.J. (Ed.) Handbook of Narrative Inquiry: Mapping a methodology. Thousand Oaks, CA: Sage Publications,2006.
FIORENTINI, Dario.; CRECCI, Vanessa. Desenvolvimento profissional Docente: Um termo guarda-chuva ou um novo sentido à formação?. Revista Formação Docente, v.5,n.8, jan-jun 2013. disponível em: < http://formacaodocente.autenticaeditora.com.br > acesso em:19 jan.2016
GROSSMAN,Pamela.;WINEBUG,Sam.;WOOLWORTH,Stephen. What Makes a Community Different from a Gathering of Teachers? Washington: CTP,2000.
GUIMARÃES, José de Carvalho. (2019). A prática competente do professor universitário: por uma emancipação discente. Revista Contexto &Amp; Educação, 34(107), 219–233. https://doi.org/10.21527/2179-1309.2019.107.219-233
MIZUKAMI, Maria da Graça.Nicoletti. Aprendizagem da docência: algumas contribuições de L.S.Shulman. Revista do Centro de Educação, Santa Maria,v.29,n.2,set2004.Disponível em http://coralx.ufsm.br/revce/artigos.htm . Acesso em : 10 ago.2015.
MIZUKAMI, Maria da Graça .Nicoletti. Escola e aprendizagem da docência. Aprendizagem da docência : contribuições teoricas. São Carlos: eduUFScar, 2010. Cap.2, p.47 - 114.
PARRILLA, Angeles.; DANIELS, Harry. Criação e Desenvolvimento de grupos de Apoio Entre Professores. São Paulo: edições Loyola,2004.
ROSA, Débora Lázara; MENDES, Ana Néry Furlan; LOCATELLI, Andrea Brandão. (2018). A sistematização dos saberes docentes em suas relações com a formação inicial de professores de química. Revista Contexto &Amp; Educação, 33(105), 68–94. https://doi.org/10.21527/2179-1309.2018.105.68-94
SHULMAN,Lee. S. Those who understand: Knowledge growth in teaching. 1996. disponível em < http://www.fisica.uniud.it/URDF/masterDidSciUD/materiali/pdf/Shulman_1986.pdf > acesso em : 9.ago.2015
SHULMAN,Lee. S. Knowledge and Teaching: foundations of the new reform 1987. disponível em < http://people.ucsc.edu/~ktellez/shulman.pdf > acesso em : 11.ago.2015