TEACHER EDUCATION IN EFL: KNOWLEDGE FROM A COLLABORATIVE GROUP OF WORK

Authors

  • Dr. CEETEPS
  • Luis Fernando Muller da Silva
  • Thiago da Silva Vieira CEETEPS
  • Helen Regiane Martinez CEETEPS

Keywords:

Teacher Education. EFL. Narrative Inquiry. Collaborative group

Abstract

This article considers teachers as producers of knowledge, which derives not only from their practical experience but also from a critical reflection upon it. A group of English as a Foreign Language (EFL) professors from a public state university in São Paulo-Brazil, gathered together for eight months and formed a collaborative group of study, from which a professional landscape of knowledge was created. Of special interest to this study are the contributions concerning the role and identity of the discipline taught (English). In terms of methodology, the study resorts to narrative inquiry by making use of the professors´ collective narratives and individual ones (life histories). The rounding off includes some reflections on the ability of producing knowledge collaboratively and its influence on teachers´education.

References

ANDERSON, Gary.; HERR, Kathryn. The New Paradigm Wars: Is there Room for Rigourous Practitioner Knowledge in Schools and Universities?, Educational Researcher, v.28,n.5, 1999. disponível em: < http://edr.sagepub.com/content/28/5/12.extract > acesso em:19 set.2015

COCHRAN-SMITH, Marilyn.; LYTLE,Susan. Inquiry as Stance .New York: Teachers College Press,2009.

CLANDININ, D.Jean.; CONNELLY,F.Michael. Teacher´s professional knowledge landscapes. Educational Researcher, vol.25,n.3,1996.disponível em:< http://journals.sagepub.com/doi/abs/10.3102/0013189X025003024?journalCode=edra > acesso em. 05.mar.2017

CLANDININ. D.J.; CONNELLY,F.Michael. Pesquisa Narrativa.2ª.ed, edUFU. Uberlândia, 2015

CLANDININ, D.J. .; ROSIEK,Jerry. Mapping a Landscape of narrative Inquiry. In CLANDININ, D.J. (Ed.) Handbook of Narrative Inquiry: Mapping a methodology. Thousand Oaks, CA: Sage Publications,2006.

FIORENTINI, Dario.; CRECCI, Vanessa. Desenvolvimento profissional Docente: Um termo guarda-chuva ou um novo sentido à formação?. Revista Formação Docente, v.5,n.8, jan-jun 2013. disponível em: < http://formacaodocente.autenticaeditora.com.br > acesso em:19 jan.2016

GROSSMAN,Pamela.;WINEBUG,Sam.;WOOLWORTH,Stephen. What Makes a Community Different from a Gathering of Teachers? Washington: CTP,2000.

GUIMARÃES, José de Carvalho. (2019). A prática competente do professor universitário: por uma emancipação discente. Revista Contexto &Amp; Educação, 34(107), 219–233. https://doi.org/10.21527/2179-1309.2019.107.219-233

MIZUKAMI, Maria da Graça.Nicoletti. Aprendizagem da docência: algumas contribuições de L.S.Shulman. Revista do Centro de Educação, Santa Maria,v.29,n.2,set2004.Disponível em http://coralx.ufsm.br/revce/artigos.htm . Acesso em : 10 ago.2015.

MIZUKAMI, Maria da Graça .Nicoletti. Escola e aprendizagem da docência. Aprendizagem da docência : contribuições teoricas. São Carlos: eduUFScar, 2010. Cap.2, p.47 - 114.

PARRILLA, Angeles.; DANIELS, Harry. Criação e Desenvolvimento de grupos de Apoio Entre Professores. São Paulo: edições Loyola,2004.

ROSA, Débora Lázara; MENDES, Ana Néry Furlan; LOCATELLI, Andrea Brandão. (2018). A sistematização dos saberes docentes em suas relações com a formação inicial de professores de química. Revista Contexto &Amp; Educação, 33(105), 68–94. https://doi.org/10.21527/2179-1309.2018.105.68-94

SHULMAN,Lee. S. Those who understand: Knowledge growth in teaching. 1996. disponível em < http://www.fisica.uniud.it/URDF/masterDidSciUD/materiali/pdf/Shulman_1986.pdf > acesso em : 9.ago.2015

SHULMAN,Lee. S. Knowledge and Teaching: foundations of the new reform 1987. disponível em < http://people.ucsc.edu/~ktellez/shulman.pdf > acesso em : 11.ago.2015

Published

2023-06-30

How to Cite

Ramirez, R. A., Muller da Silva, L. F., Vieira, T. da S., & Martinez, H. R. (2023). TEACHER EDUCATION IN EFL: KNOWLEDGE FROM A COLLABORATIVE GROUP OF WORK. evista BTecLE, 7(1), 169–181. etrieved from https://revista.cbtecle.com.br/index.php/CBTecLE/article/view/1115

Issue

Section

RELATOS DE EXPERIÊNCIA

Most read articles by the same author(s)