LANGUAGE TEACHER TRAINING: THE RELEVANCE OF KNOWING AND UNDERSTANDING ABOUT THE MOST USED FOREIGN LANGUAGE TEACHING APPROACHES

Authors

  • Simone Cristina Mussio
  • Valéria Cristiane Validório
  • Véra Maria Ferro Merlini
  • Elaine Regina Cassoli

Keywords:

Teacher training; foreign language teaching; teaching approaches.

Abstract

This paper, through bibliographical research, aims at outlining a historical analysis of language teacher training evolution in the Brazilian context and presenting some approaches of foreign languages teaching ​​that have shaped pedagogical practice over time. Language teacher training in Brazil has evolved significantly, reflecting changes in pedagogical theories and social needs. Foreign language teaching approaches have followed this evolution, incorporating more dynamic and interactive methods. Understanding this historical trajectory is fundamental to guide current and future foreign language teaching practices in Brazil, ensuring meaningful and effective teaching.

References

ALARCÃO, I. Formação Reflexiva de Professores: Estratégias de Supervisão. Porto Portugal. Coleção Cidine. Porto Editora.1996.

ALMEIDA FILHO, J.C.P. Dimensões comunicativas no ensino de línguas. Campinas, SP: Pontes, 1993.

ALMEIDA FILHO, J.C.P. Análise de abordagem como procedimento fundador de autoconhecimento e mudança para o professor de língua estrangeira. In: ALMEIDA FILHO, J.C.P. (Org). IN: O professor de língua estrangeira em formação. Campinas: Pontes, 1999.

ALMEIDA FILHO, J. C. P. Ontem e Hoje no Ensino de Línguas no Brasil. In: Caminhos e Colheita - Ensino e pesquisa na área de inglês no Brasil. Stevens. C. M. T. e Cunha, M. J. C. Editora UnB, 2003.

ALMEIDA FILHO, J.P.C. A Importância do artigo de Edward M. Anthony (1963) e da sua tradução hoje. Revista Helb. Ano 5- Nº5 1/2011. http://www.helb.org.br/index.php/revistahelb/ano-5-no-5-12011/194-a-importancia-do-artigo-de-edward-m-anthony-1963-e-da-suatraducao-hoje. Acesso em 20 nov. 2019.

ALMEIDA FILHO, J. C. P. Quatro Estações no Ensino de Línguas. Campinas, SP: Pontes, 1ª edição, 2012.

ALMEIDA FILHO, J.C.P ; BARBIRATO, R. C. (Orgs). Interação e Aquisição na Aula de Língua Estrangeira. 1. ed. Campinas e São Carlos: Pontes Editores e EDUFSCar, 2016. v.1000. 212 p.

ANTHONY, E.M. Approach, Method and Technique. English Language Teaching, vol.17, 1963.

BARBIRATO, R.C. Tarefas geradoras de insumo e qualidade interativa na construção do processo de aprender LE em contexto inicial adverso. Tese de Doutorado, Campinas: Unicamp, 2005.

BRASIL, Secretaria de Educação Fundamental: Parâmetros curriculares nacionais: terceiro e quatro ciclos do ensino fundamental: Língua Estrangeira. Brasília: MEC/SEF, 1998.

BROWN, H. D. Principles of Language Learning and Teaching. New York: Longman, 2007.

CASSOLI, E. R. A formação inicial de professores de língua inglesa com ênfase no ensino temático baseado em tarefas: a abordagem comunicativa reflexiva revelada do planejamento ao fato. Tese de Doutorado, 232f. Universidade Federal de São Carlos, São Carlos. 2020.

CASSOLI, E. R. Aprender LE com Planejamento e Material Comunicativos Temáticos para Desenvolver Competência Comunicativa. Dissertação de Mestrado 232 f. Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), São Carlos, 2011.

FREEMAN, D. The hidden side of the work: Teacher knowledge and learning to teach: A perspective from North American educational research on teacher education in English language teaching. Language Teaching, 35, pp 1-1, 2002.

HARMER, J. The Practice of English Language Teaching. England: Pearson Educational Limited, 2007.

KUMARAVADIVELU, B. Beyond Methods: Macrostrategies for Language Teaching. New Haven: Yale University Press, 2003.

NÓVOA, A. Os professores e a sua formação. Portugal. Dom Quixote, 1992.

RICHARDS, J. C. (Ed.). Second language teacher education. Cambridge: Cambridge University Press, p. 20-29, 1990.

RICHARDS, J.C.; RODGERS, T. Approaches and Methods in Language Teaching. 2nd edition. New York: Cambridge University Press, 2001.

SCHÖN, D. A. Formar professores como profissionais reflexivos. In: Nóvoa, A.(Org.). Os professores e a sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1992.

VIEIRA-ABRAHÃO, M. H. A Prática de sala de aula, a formação e o desenvolvimento do professor de Línguas. Texto base para a conferência proferida no VII Seminário de Línguas Estrangeiras da UFG e publicado nos ANAIS do referido congresso, 2009.

VIEIRA-ABRAHÃO, M. H. A Formação de Professores de Línguas: Passado, Presente e Futuro. IN: Ensinar e Aprender Línguas na Contemporaneidade: Linhas e Entrelinhas. Silva, K.A. (Org), 2010.

VYGOTSKY, L. S. Pensamento e linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 1989.

Published

2023-12-29

How to Cite

Mussio, S. C., Validório, V. C. ., Ferro Merlini, V. M. ., & Cassoli, E. R. (2023). LANGUAGE TEACHER TRAINING: THE RELEVANCE OF KNOWING AND UNDERSTANDING ABOUT THE MOST USED FOREIGN LANGUAGE TEACHING APPROACHES. evista BTecLE, 7(2), 085–105. etrieved from https://revista.cbtecle.com.br/index.php/CBTecLE/article/view/1166

Most read articles by the same author(s)