FOREIGN LANGUAGE ACQUISITION AND COGNITION: A REFLECTION ON THE INTERACTIVITY OF LANGUAGE FOCUSED ON TEACHING AND TECHNOLOGY
Keywords:
Aquisição, Língua Estrangeira, Linguagem, TecnologiaAbstract
This paper aims at reflecting on the language as mean of interaction, describing theories for second language acquisition related to memorization cognitive process as well as to technology insertion in the educative atmosphere. From the description of some theories it is possible to reflect on the foreign language teaching and learning process, considering which strategies a foreign language teacher should use inside the classroom to reach quality in teaching. Indeed, thinking about such process, this paper also focused on how the technology, nowadays, contributes to facilitate the comprehension and acquisition of a new language. Based on a descriptive-bibliographical methodology, it presented different learning theories which, associated with the use of technology, may contribute to a more dynamic and meaningful teaching.
References
BARRETO, E. S. A escola e as tecnologias inteligentes. In. ALVES, L. R. G. e SILVA, J. B. da. (ORG.) Educação e Cibercultura. Salvador: EDUFBA, 2001.
BRITO, G. S. A linguagem utilizada na internet. Entrevista concedida a @.educacional. Rio de Janeiro em agosto de 2006. Disponível em: http://www.educacional.com.br /entrevistas/interativa_adultos/entrevist a008.asp?strTitulo=A1 Acesso em: 21 abr. 2012.
DELVAL, J. Aprender a aprender. 3ª. ed. Campinas: Papirus Editora, 2000.
FRÓES, J. R. M. Educação e Informática: A relação Homem/Máquina e a questão da cognição. Brasília, março de 1999. Disponível em < http://.pr oinfo.gov.br /didatica/testosie/pr f_txtie4.shtm >. Acesso em: 07 abr. 2012.
KOCH, I. V. A interação pela linguagem. 8ª. ed. São Paulo: Contexto, 2003
LIEURY, A. Memória e Aproveitamento Escolar. Trad. Yvone Maria de Campos Teixeira da Silva. São Paulo: Edições Loyola, 2001.
LIGHTBOWN P. M. & SPADA, N. How Languages are Learned: Revised Edition. 2nd. Edition, Oxford: Oxford University Press, 2000.
PAIVIO, A. Mental representations: A dual coding approach. Oxford: Oxford University Press, 1990.
STEVICK, EARL W. Working with Teaching Methods: What’s at stake? Ed. International Thompson, 1998.
TAJRA, S. M. Informática na Educação: Novas Ferramentas Pedagógicas para o Professor da Atualidade. 2ª. ed. São Paulo: Érica, 2000.
TENÓRIO, R. Computadores de papel: Máquinas abstratas para um ensino concreto. 2ª ed. São Paulo: Cortez Editora, 2001.