Virtual exchange as a means of acquiring professional and cultural knowledge: suggestions for partnerships for the learning of Spanish in logistics courses
Keywords:
Internationalization, International Collaborative Projects, Virtual Exchange, Spanish, LogisticAbstract
Seeking innovation and enrichment in the teaching forms of a university student, this article, anchored in a theoretical study, carried out through bibliographic research, aims to discuss the process of internationalization in the educational sphere, in order to highlight the importance of virtual exchanges nowadays, which, due to the global pandemic situation, have increased exponentially. For this, it was also presented the relevance of international collaborative projects, promoted by Fatecs, with the intention of demonstrating how the study partnership with foreign universities can contribute to the improvement of linguistic, technical and multicultural skills of the students involved. In this sense, this study, in view of the teaching of Spanish in logistics courses offered by Fatecs, besides having the purpose of reporting the importance of this language in the world scenario, also suggests possibilities of partnerships between Hispanic-speaking universities so that the participating students can improve the language and technical skills inherent to their area of activity. The research does not have the purpose of formalizing such internationalization processes, since bureaucratic procedures precede them, but aims to contribute with alternative partnerships that can serve as a basis for the deepening of contents related to the Spanish language and logistics.
References
ABC do ABC. Intercâmbios virtuais crescem no segundo semestre de 2020. Disponivel em: <https://www.abcdoabc.com.br/abc/noticia/intercambios-virtuais-crescem-segundosemestre-2020-117282>. Acesso em: 8 Abril 2021.
AIESEC. Internacionalização de empresas brasileiras: 5 exemplos de sucesso. Aiesec, 2020. Disponível em: <https://aiesec.org.br/internacionalizacao-de-empresasbrasileiras-5-exemplos-de-sucesso/. Acesso em: 02 de abril 2021.
BIJNENS, H, BOUSSEMAERE, M., RAJAGOPAL, K., BEECK, I. O. DE, AND VAN PETEGEM, W. European Cooperation in Education Through Virtual Mobility. A BestPractice Manual. Heverlee, Belgium: EUROPACE IVZW, 2006.
COLANTUONO, A. C. D. S. A importância da língua espanhola na atuação do tecnólogo em comércio exterior: uma análise das relações comerciais e econômicas entre o Brasil e a região onde há hispanofalantes. Cadernos da Funcamp, v. 19, p. 22-34, 2020.
CARMONA, Homero. Intercâmbio Virtual: A experiência de Estudar Fora, à distância!
Intercâmbio e Viagem. 2020. Disponível em: https://intercambioeviagem.com.br/intercambio-virtual-a-distancia/. Acesso em: 04 de abril 2021.
CARVALHO, Rodrigo. Intercâmbio virtual: 6 motivos para viajar sem sair do lugar.
Blue intercâmbios, 2020. Disponível em:
<https://blueintercambios.com.br/blog/interna/49/intercambio-virtual-6-motivos-paraviajar-sem-sair-do-lugar>. Acesso em: 01 de abril 2021.
DE WIT, H. COIL – Virtual Mobility Without Commercialisation. University World News. 2013.
FARINA, E. Intercâmbio online ganha força diante da pausa dos cursos no Exterior devido à pandemia. GZH, 2020. Disponivel em:
<https://gauchazh.clicrbs.com.br/comportamento/viagem/noticia/2020/06/intercambioonline-ganha-forca-diante-da-pausa-dos-cursos-no-exterior-devido-a-pandemiackbsbbf1b01590162mg3maxk5.html>. Acesso em: 02 abr 2021.
G1. Processo de internacionalização fortalece intercâmbio entre países. Globo.com, 2016. Disponível em: http://g1.globo.com/rs/rio-grande-do-sul/novos-
futuros/noticia/2016/09/processo-de-internacionalizacao-fortalece-intercambio-entrepaises.html. Acesso em: 03 de abril 2021.
HARRIS, S., & WHEELER, C. Entrepreneurs' relationships for internationalization: functions, origins and strategies. International business review, 14(2), 187-207, 2005.
HAWAWINI, G. The internationalization of higher education institutions: a critical review and a radical proposal. Singapore: ISEAD, 2011.
HOINASKI, Fabio. 7 habilidades necessárias ao profissional do segmento de logística. IBID-Sistem Solutions, 2017. Disponível em: <https://www.ibid.com.br/blog/7habilidades-necessarias-ao-profissional-do-segmento-de-logistica/>. Acesse em 11 abr. 2021.
LINCROS. 4 pontos de atenção para ser um bom profissional de logística, 2018. Disponível em:<https://www.lincros.com/blog/4-pontos-de-atencao-para-ser-um-bomprofissional-de-logistica>. Acesso em: 10 abr. 2021.
MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Catálogo Nacional de Cursos Superiores de
Tecnologia. Brasília: Ministério da Educação, 3. ed., 2016.
MIURA, I. K. O processo de internacionalização da Universidade de São Paulo: um estudo em três áreas de conhecimento. Ribeirão Preto: Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade de Ribeirão Preto - USP, 2006. p. 32. Disponível em: <https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/livredocencia/96/tde-03102006135941/publico//TESELDIRENEMIURA.pdf>. Acesso em: 11 abr. 2021.
MORAES, C. D. C. S. B. D. et al. Reflexões sobre projetos de internacionalização virtual no aprendizado da administração: criação de valor por meio do desenvolvimento de competência intercultural. XXI Semead - seminários em administração , Novembro 2018. ISSN ISSN 2177-3866.
MORENO, Diana. 5 motivos para você aprender espanhol. Los Viageiros, 2019. Disponível em: <https://losviageiros.com.br/5-motivos-para-voce-aprender-espanhol/>. Acesso em: 04 de abril 2021.
MORIN, Edgar. Os Sete Saberes Necessários à Educação do Futuro. 2a edição. São Paulo: Cortez, Brasília, 2000.
MUSSIO, Simone Cristina; SILVA, Viviane Maria da. A influência do espanhol no ramo logístico e empresarial. Fatecnológica/Revista de gestão e Tecnologia da Fatec Jahu n.10, 2017 P.40 a 53. Disponível em: <http://fatecjahu.edu.br › Revis...PDFResultados da Web ISSN 1980-8526 Nº 10 VOL. 1 2017 1 - Fatec Jahu>. Acesso em: 20 mar. 2021.
NAÇÕES UNIDAS (UNITED NATIONS). Department of Economic and Social
Affairs, Population Division. World Population Prospects 2019, Online Edition. Rev. 1.
PEREIRA, M. S. Acadêmico da Unisc realiza intercâmbios virtuais em Universidades da Colômbia e Argentina. UNISC - Universidade de Santa Catarina do Sul, 2021. Disponivel em: <https://www.unisc.br/pt/noticias/academico-da-unisc-realizaintercambios-virtuais-em-universidades-da-colombia-e-argentina>. Acesso em: 02 abr. 2021.
RODRIGUES, Vagner. O idioma espanhol é o segundo mais falado no mundo. Cultura Espanhola, 2013. Disponível em: <https://culturaespanhola.com.br/blog/o-idiomaespanhol-e-o-segundo-mais-falado-no-mundo/>. Acesso em: 04 de abril 2021.
SANTOS, Margarete dos. O processo de internacionalização no ensino técnico de nível médio: o estudo de caso do Centro Paula Souza e do Senai-SP, 145 f. Dissertação
(Mestrado em Administração) – Universidade Federal da Bahia, Escola de Administração, Salvador, 2015. Disponível em:
<https://repositorio.ufba.br/ri/handle/ri/18387>. Acesso em 5 abril 2021.
SIERRA, Teresa. V. Espanhol instrumental. 5.ed Curitiba: Ibpex, 2009.
SILVA, P. M. A chamada telefônica no ensino-aprendizagem do espanhol para fins específicos no curso de comércio exterior. 2009. 141 f. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada) – Universidade de Taubaté, Taubaté, 2009.
SUNY. A Brief History of the SUNY COIL Center. Disponível em:<http://coil.suny.edu/page/brief-history-suny-coil-center>. Acesso em: 4 de abril 2021.
SUCCI JÚNIOR, Osvaldo. Projetos colaborativos internacionais na unidade de ensino superior de graduação: a evolução dos intercâmbios virtuais no Centro Paula Souza. REGIT - Fatec Itaquacetuba, Itaquacetuba, v. 14, p. 126-140, jul/dez 2020.
______, Osvaldo. 3ª Edição do Seminário Internacional da Fatec Itaquaquecetuba-31 de março/2021-mesa6. Youtube. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=Eqpwkb9_yzg. Acesso em: 12 de
Abril. 2021. 2:09:57.
SWEENEY, S. Going Mobile: Internationalisation, Mobility and the European Higher Education Area. New York: The Higher Education Academy, 2014.
TOP UNIVERSITIES. QS World University Rankings. University Rankings. Business & Management Studies. Disponível em: <https://www.topuniversities.com/universityrankings/university-subject-rankings/2020/business-management-studies>. Acesso em: 4 de abril de 2021.
VÍTORES, D. F. El español: una lengua viva, informe 2019. Dirección Académica del Instituto Cervantes: Madrid, 2019.