language policy: possibilities for the implementation of English as a medium of instruction at CEETEPS
Keywords:
Linguistic Polices, English Medium Instruction, Teaching-learning, PostgraduationAbstract
Nowadays, the English language is the most used language worldwide for international communication between non-native speakers worldwide; it has acquired the role of lingua franca. This new role of English has brought innovations in the teaching-learning of the language, especially in higher education. Within this context, EMI (English as a Medium of Instruction) emerges. This article aims at analyzing the Linguistic Polices from a public institution of technological higher education in the State of São Paulo, Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza (CEETEPS) to verify the possibility of implementing a course in the EMI environment in their postgraduation courses. The methodology used in this article was the documental analysis, since it shows evidence that support the affirmation that CPS validates the EMI practices in their postgraduation courses. The result shows that it is viable and possible the implementation of an EMI project in the postgraduation courses, validated by the Linguistic Polices from CEETEPS.
References
BAIRD, R. Defining EMI. Southhampton, 2017. Disponível em:
https://www.futurelearn.com/courses/emi-academics. Acesso em: 10 maio. 2020
BAUMVOL, L. K. O uso do inglês como meio de instrução no contexto do ensino superior brasileiro: percepções de docentes. 2016. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/314245587_O_uso_do_ingles_como_meio_de _instrucao_no_contexto_do_ensino_superior_brasileiro_percepcoes_de_docentes. Acesso em 07 set. 2021
CALVET, L. J. Tradução Marcos Marcionilo. Sociolinguística: uma introdução crítica. 2ª ed. São Paulo, Parábola. 2002.
CEETEPS. D.O.E.; Poder Executivo, Seção I, São Paulo, 128 (208) – 65, terça-feira, 06 de novembro de 2018 CEETEPS-GDS 2338
COELHO, I.M.W.S. 0 centro de idiomas do ifam na prática: as Dimensões pedagógica e Administrativa no contexto do multilinguismo. A Institucionalização dos Centros de Línguas na Rede Federal. Vol. 2: Desafios e Boas Práticas. Campinas: Ponte, 2021.
DEARDEN, J. – English as a medium of instruction – a growing global phenomenon.
Disponível em:
https://www.britishcouncil.es/sites/default/files/british_council_english_as_a_medium_ of_instruction.pdf. Acesso em 19 julho. 2021
GIMENES, T; Et.al. Inglês como língua franca: desenvolvimentos recentes. 2015. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbla/a/MYDYbjDqBK4SNBvxg6DBfjS/?lang=pt. Acesso em 20 dezembro.2021
GIMENEZ, T. Et. Al. English as a Medium of Instruction in Brazilian Higher Education Institutions.British Counsil. 2018-2019
GIMENEZ, T.;; CALVO, L. C. S. EL KADRI, M. S. (Ed.) Inglês como língua franca: ensino-aprendizagem e formação de professores. Campinas: Pontes Editores, 2011.
GRADDOL, D. English Next. Reino Unido: British Council, 2006
KNIGHT, Jane. Updated definition of internationalisation. International Higher
Education, v. 33, Boston, 2003. Disponível em : https://ejournals.bc.edu/index.php/ihe/article/view/7391/6588. Acesso em 20 out. 2021 LEFFA, V. Aspectos políticos da formação do professor de línguas estrangeiras. IN: LEFFA, V.(Org.). O Professor de Línguas Estrangeiras: construindo a profissão. 2.ed. Pelotas: Educat, 2006. p.353-376
LUDKE, M; ANDRÉ, M. Pesquisa em educação e abordagens qualitativas. Disponível
em:https://hugoribeiro.com.br/area-restrita/Ludke_Andre-
pesquisa_Educaca_abordagens_qualitativas.pdf 2016. Acesso em 06 set. 2021 MACARO, E; CURLE, S; PUN, J; AN, J; DEARDEN, J. A systematic review of English medium instruction in higher education; Cambridge University Press, 2017. Disponível em: https://www.cambridge.org/core/journals/language-teaching/article/systematicreview-of-english-medium-instruction-in-higher-
education/E802DA0854E0726F3DE213548B7B7EC7. Acesso em: 20 dez. 2021
MARTINEZ, Ron. English as Medium of Instruction (EMI) in Brazilian Higher Education: Challenges and Opportunities. 2016. Disponível em:
https://www.researchgate.net/publication/318487508. Acesso em 20 set. 2020
RAJAGOPALAN, Kanavillil. Política linguística: do que é que se trata, afinal? In: NICOLAIDES, Christine; et al. (Org.) Política e políticas linguísticas. Campinas: Pontes Editores, 2013. p. 19-142.
RAMIREZ, A. R. História de vida na formação do professor. São Paulo: Centro Paula Souza. 2014
SEIDLHOFER, B. Understanding English as a Lingua Franca. Oxford: Oxford University Press, 2011
SIERRA, M. J; LASABAGASTER, D; DOIZ, A. English-Medium Instruction at
Universities: Global Challenges. 2015. Disponivel em https://books.google.com.br/books?hl=pt-
BR&lr=&id=hG_DE9QKgU4C&oi=fnd&pg=PR1&dq=English+Medium+Instruction& ots=q9BsJDHE4S&sig=KBaVMtd3Dh-
VfbKCDCoToG7zC3k#v=onepage&q=English%20Medium%20Instruction&f=false. Acesso em: 20 dez. 2021
TEEKENS, H. (2007). Internationalisation at Home: an introduction. In: TEEKENS, H. (Org.).Occasional Paper 20- Internationalisation at Home: ideas and ideals. European Association forInternational Education (EAIE).