The influence of technologies in nowadays generations behavior: tools for learning foreign languages

Authors

  • William Barbosa da SILVA Faculdade de Tecnologia de Jaú, Jaú/SP, Brasil
  • Valéria Cristiane VALIDÓRIO Faculdade de Tecnologia de Jaú, Jaú/SP, Brasil
  • Simone Cristina MUSSIO Faculdade de Tecnologia de Jaú, Jaú/SP, Brasil

Keywords:

Information and communication technologies, Computer assisted language learning, Gamification, Foreign languages

Abstract

This paper aims at analyzing the use of technology as an additional resource for learning foreign languages. By means of a bibliographical research it was analyzed the use of new educational technologies, considering the emergence of several generations (Baby Boomers, X, Y, Z and Alpha). Thus, there is evidence of the contributions of the Computer Assisted Language Learning (CALL), an instruction model which can help the foreign language learning, as well as of the Information and Communication Technologies (ICT), that allowed users to develop/structure their knowledge from communication/interaction to the world. Gamification is another resource that can contribute to learn foreign languages, engaging the users and motivating them to progress in their studies, besides making the learning process a more dynamic experience. Therefore, the applications Duolingo & Tinycards, Busuu and Linguee were presented, demonstrating how these tools became mediators in learning a foreign language for such generations, connected by smartphones/devices.

References

ARAÚJO, A. 2014. Eles já nascem conectados. Revista na Mochila. v.6, n. 32, p. 2023. Disponível em: http://www.youblisher.com/p/857532-Revista-NA-MOCHILA-EdAbril-14-no-32. Acesso em: 20 de jun. 2018.

ARRUDA, N. A. O.; CAMPOS, F. M. 2013. Tecnologia na Educação: a aprendizagem da Língua Inglesa por meio da rede social LiveMocha. Educação, Cultura e Comunicação, v. 4, n. 7, p.49-52, jun, 2013. Disponível em: http://unifatea.com.br/seer3/index.php/ECCOM/article/download/565/516. Acesso em: 20 jun. 2018.

BERALDO, V. V. 2015. Geração Alpha e o futuro da educação. Disponível em: https://tutores.com.br/blog/geracao-alpha-e-o-futuro-da-educacao. Acesso em: 20 jun de 2018.

CONTE, G. S. 2016. Consumo compartilhado de roupas: diferenças de comportamento entre as gerações Y e Z. 2016. Dissertação (Bacharel em

Administração) – Escola de Administração, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2016. Disponível em: https://www.lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/158561/001022062.pdf?sequence=1. Acesso em: 25 abr. 2018.

DINIZ, S. N. F. 2001. O uso das novas tecnologias em sala de aula. 2001. Dissertação (Mestrado em Engenharia da Produção) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2001. Disponível em: http://www.pucrs.br/ciencias/viali/doutorado/ptic/aulas/aula_2/187071.pdf. Acesso em: 23 abr. 2018.

ESPÍNDOLA, R. 2016. Como funciona o Mobile Learning? Disponível em: https://www.edools.com/mobile-learning. Acesso em: 24 abr. 2019.

FARDO, M. L. 2013. KAPP, Karl M. The gamification of learning and instruction: game-based methods and strategies for training and education. San Francisco: Pfeiffer, 2012. CONJECTURA: filosofia e educação, v. 18, n. 1, p. 201-206. Disponível em: http://www.ucs.br/etc/revistas/index.php/conjectura/article/viewFile/2048/1210. Acesso em: 19 abr. 2018.

FEIXA, C.; LECCARDI, C. 2010. O conceito de geração nas teorias sobre juventude. Soc. estado., Brasília, v. 25, n. 2, p. 185-204, ago. 2010 . Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-

&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 23 abr. 2018. http://dx.doi.org/10.1590/S0102-69922010000200003.

FREITAG, B. 1984. Escola, estado e sociedade. 5.ed. São Paulo: Editora Moraes.

GARBIN, E. M. 2003. Culturas juvenis, identidades e internet: questões atuais. Rev. Bras. Educ., Rio de Janeiro, n. 23, p. 119-135, Aug. 2003. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-

&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 17 jun. 2018. http://dx.doi.org/10.1590/S1413-24782003000200009.

GÓMEZ, P. C. 1999. A motivação no processo ensino/aprendizagem de idiomas: um enfoque desvinculado dos postulados de Gardner e Lambert. Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, v. 34, 53-77, jul/dez, 1999. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/tla/article/view/8639298/6892. Acesso em: 17 apr. 2018. ISSN 2175-764X

HAMARI, J; KOIVISTO, J; SARSA, H. 2014. Does Gamification Work?- A Literature Review of Empirical Studies on Gamification. In: HICSS. p. 3025-3034. Disponível em: https://ieeexplore.ieee.org/stamp/stamp.jsp?tp=&arnumber=6758978. Acesso em: 18 abr. 2018.

KOTLER, P.; ARMSTRONG, G. 1998. Princípios de marketing. 7. ed. Rio de Janeiro: Travessa do Ouvidor. 527p.

KOTLER, P.; ARMSTRONG, G. 2003. Princípios de Marketing. 9.ed. São Paulo: Prentice Hall. 593p.

LEE, H.; DOH, Y. Y. 2012. A study on the relationship between educational achievement and emotional engagement in a gameful interface for video lecture systems. In: 2012 International Symposium on Ubiquitous Virtual Reality. IEEE. p. 34-37.

MARQUES, D. L. S. 2017. Competências docentes na relação de ensinoaprendizagem com alunos da geração Z dos cursos de graduação em administração. 2017. Tese (Doutor em Administração) – Fundação Getúlio Vargas, Escola Brasileira de Administração Pública e de Empresas, Rio de Janeiro, 2017.

Disponível em: http://bibliotecadigital.fgv.br/dspace/bitstream/handle/10438/20593/Tese%20vers%C3 %A3o%20final%20depositada%20na%20biblioteca.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 23 abr. 2018.

MATTA, V. 2013. “Como Gerenciar Conflitos de Gerações: Gerações X, Y e Baby Boomers”. 2013. Disponível em: https://www.sbcoaching.com.br/blog/comportamento/conflitos-de-geracoes. Acesso em: 10 de jun. 2018.

MCCRINDLE, M.; WOLFINGER, E. 2009. The ABC of XYZ: Understanding the global generations. The ABC of XYZ. 237p.

MORAN, J. M. 2000. Mudar a forma de ensinar e aprender com tecnologias. Interações, n. 9, p. 57-72.

MOREIRA, A. A. 2014. “Quatro gerações, conflitou ou oportunidade?”. Disponível em: https://pt.slideshare.net/aabmoreira/quatro-geraes-conflito-ou-oportunidade/. Acesso em: 15 de jul. 2018.

OLIVEIRA, C. 2015. Tic’s na educação: a utilização das tecnologias da informação e comunicação na aprendizagem do aluno. Pedagogia em Ação, [S.l.], v. 7, n. 1.

Disponível em: http://periodicos.pucminas.br/index.php/pedagogiacao/article/view/11019/8864. Acesso em: 23 abr. 2018. ISSN 2175-7003.

OLIVEIRA, E. D. S. et al. 2014. Proposta de um modelo de cursos baseado em Mobile Learning: Um experimento com professores e tutores no WhatsApp. In: Anais do XI Congresso Brasileiro de Ensino Superior a Distância. Florianópolis/SC. p. 05-08.

OLIVEIRA, S. Geração Y: o nascimento de uma nova versão de líderes. São Paulo: Integrare, 2010.

PERRENOUD, P. 2000. Dez novas competências para ensinar. Trad. Patrícia Chittoni Ramos. Porto Alegre: Artes Médicas Sul. 192 p.

PRENSKY, M. 2001. Nativos Digitais, Imigrantes Digitais. On the horizon, v. 9, n. 5, p. 1-6. Disponível em:

http://poetadasmoreninhas.pbworks.com/w/file/fetch/60222961/Prensky%20%20Imigrantes%20e%20nativos%20digitais.pdf. Acesso em: 20 abr. 2018.

SHINYASHIKI, E. 2009. “Educação e as crianças da geração Z”. Disponível em:

http://www.administradores.com.br/noticias/negocios/educacao-e-as-criancas-dageracao-z/26948. Acesso em 01 jun. 2018.

VESSELINOV, R.; GREGO, J. 2012. “Duolingo effectiveness study”. Disponível em http://static.duolingo.com/s3/DuolingoReport_Final.pdf/ Acesso em: 10 de jun. 2018.

ZUANAZZI, L. 2014. “O desafio da gestão da geração Z”. Disponível em: http://pt.slideshare.net/lzuanazzi1/o-desafio-da-gesto-da-gerao-z/. Acesso em: 10 jun. 2018.

Published

2019-07-12

How to Cite

SILVA, W. B. da ., VALIDÓRIO, V. C. ., & MUSSIO, S. C. . (2019). The influence of technologies in nowadays generations behavior: tools for learning foreign languages . evista BTecLE, 3(1), 002–022. etrieved from https://revista.cbtecle.com.br/index.php/CBTecLE/article/view/112019177

Most read articles by the same author(s)