Use of educational tools for English language teaching
Keywords:
Technology, Teaching and learning process, English languageAbstract
English is currently considered one of the most difficult subjects for students to understand. Thus, ways are sought to apply knowledge in a more dynamic way, in order to increase students interest and enthusiasm. Among these tools is technology, an element increasingly present in everyday life in general and, especially, in the life experience of young people. The present article aims to analyze the use of technology, more precisely of informatics, in the classroom, seeking to understand which contributions are brought by the this and pointing out some of the challenges faced in this sense.
References
BARBOSA, A. F.; GARROUX, C.; SENNE, F. J. N. Pesquisa TIC Educação e os desafios para o uso das tecnologias nas escolas de ensino fundamental e médio no Brasil. Revista História Hoje, v. 3, p. 293, 2014.
BARR, B. W. B. Checking the effectiveness of quizlet as a tool for vocabulary learning. The Center of EFL Journal, v. 1, n. 2. 2016.
BYRNE, R. Free technology for teachers: Kahoot! - create quizzes and surveys your students can answer on any device, 2013. Disponível em: http://www.freetech4teachers.com/2013/11/kahoot-create-quizzes-andhttp://www.freetech4teachers.com/2013/11/kahoot-create-quizzes-and-surveysyour.html - .VLnc78buzuUsurveysyour.html#.VLnc78buzuU. Acesso em: 13 mai 2020.
COSTA, E. Guia de Sobrevivência: Edmodo para professores. 2011. Disponível em: <https://pt.slideshare.net/edgarcostanet/edmodo-27577208>. Acesso em 17 fev 2020.
FRANCO, V. N. D. O desafio de inserção das tecnologias digitais na escola básica contemporânea. e-Mosaicos. V. 5, n. 10, 2016, p. 12-20.
GARCIA, M. S. S. Plataformas pessoais como oportunidades para aprendizagens do “aqui agora” e personalizadas de língua estrangeira. In: Scitis – UNIP – EAD. Ano II, v. 3, 2015.
GUNTER, G.A. et al. Jogos ou apps para aprendizagem de línguas: uma investigação utilizando o modelo RETAIN. Rev. bras. linguist. Apl, v.16, n.2, 2016.
KAHOOT!, 2020. Disponível em: <https://kahoot.it/>. Acesso em: 13 mai 2020.
LEAL, T.C.S. Utilização de plataformas interativas e novas tecnologias no ensino de física das radiações para cursos da área de saúde. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 41, n. 4, São Paulo, 2019.
MAINART, D.A; SANTOS, C.M. A importância da tecnologia no processo ensinoaprendizagem. Faculdade Presidente Antonio Carlos e UFVJM. 2010.Disponível Em: <http://www.convibra.com.br/upload/paper/adm/adm_1201.pdf>. Acesso em: 25 mar. 2020.
MARICATO, D. T. Edmodo e suas potencialidades na educação como ambiente virtual de aprendizagem. 2010. 58 f. Monografia (Especialização) - Curso de Especialização em Mídias na Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2010. Acesso em: 10 fev 2020.
MESQUITA, S. V. D. A atualidade de aplicativos digitais móveis para aprendizado de língua inglesa. Revista Educação e Linguagens , v. 07, p. 180-191, 2018.
PASSOS, M. Desafios e perspectivas para a utilização da informática na educação
Matemática. 2007. Disponível em:< http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/pde/arquivos/408-4.pdf>. Acesso em: 05 fev 2020.
PEREIRA FILHO, S.A.; FRANCO, B.A.R. Ensino de Língua estrangeira e a tecnologia: o Kahoot! Como aliados em sala de aula. Artigo. 2020.
POLIDÓRIO, V. O ensino de língua inglesa no Brasil. Travessias: Unioeste online, v. 08, p. 340-346, 2014
SANTOS, E.S.S. O ensino de língua inglesa no Brasil. BABEL: Revista Eletrônica de Línguas e Literaturas Estrangeiras, n.1, 2011.
SANTOS, M. A. Novas tecnologias no ensino de matemática: possibilidades e desafios. 2013. Disponível em: < http://www.pucrs.br/famat/viali/tic_literatura/artigos/tics/101092011085446.pdf>. Acesso em: 10 fev 2020.
SANTOS, R.S.M et al. Contextualizar: O ensino da língua inglesa com interdisciplinaridade. V ENID: Encontro de iniciação à docência da UEPB, 2015.
SCHUHMACHER, V. R. N.; ALVES FILHO, J. P.; SCHUHMACHER, E. As barreiras da prática docente no uso das tecnologias de informação e comunicação. Ciência & Educação, v. 23 n. 3, 2017.
SILVA, S.A; GUEDES, F.M.; PICANÇO, D.C; CAMAS, N.P. O uso pedagógico da rede social EDMODO: Formação Continuada de professores e a socialização do conhecimento. Cadernos PNE: os desafios da escola pública paranaense na perspectiva do professor. Paraná: SEED/PR, 2014.
TERRA. 95% da população brasileira não fala inglês. Disponível em: <https://www.terra.com.br/noticias/dino/95-da-populacao-brasileira-nao-falahttps://www.terra.com.br/noticias/dino/95-da-populacao-brasileira-nao-fala-ingles,9f848f68ed451de99742216570b7ccf9gc7gj8du.htmlingles,9f848f68ed451de99742216570b7ccf9gc7gj8du.html>. Acesso em: 28 mar. 2020.
TRAVI, M.G.G; MENEGOTTO, L.M.O.; SANTOS, G.A. A escola contemporânea diante do fracasso escolar. Revista Psicopedagia, v.26, n.81, São Paulo , 2009.
WANG, A. I. The wear out effect of a game-based student response system. Computers & Education, v.82, p. 217–227, 2015.
ZANCANARO, J. G. S. Uso assíncrono do aplicativo quizlet como apoio para a aprendizagem de inglês para estudantes do ensino médio. In: CIET:EnPED, 2018. Acesso em: 14 mai 2020.